Обіцянка політика

  • Народний депутат України
  • Член депутатської фракції "Слуга народу"
  • Заступник голови Комітету з питань економічного розвитку

Підласа у передвиборчій програмі обіцяє посилити можливості громадського контролю за судовою системою

19 червня 2019 року на сайті ЦВК була зареєстрована передвиборча програма політичної партії "Слуга народу", за списком якої йшов кандидат в народні депутати з обіцянкою посилити можливості громадського контролю за судовою системою.
Не виконано
Сказано 19 червня 2019 р.

Джерело

  • https://www.cvk.gov.ua/pls/vnd2019/wp502pt001f01=919pf7171=403.html

Результат

У своїй передвиборчій програмі 2019 року представники політичної сили «Слуга народу» обіцяли посилити можливості громадського контролю за судовою системою і це зроблено так і не було.

За час роботи ВРУ IX скликання парламент ухвалив низку законів, які спрямовані на реформування судової системи в Україні. Зокрема, одними із найважливіших були законопроєкти №5068 щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя та законопроєкт 3711-д (про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та деяких законів України щодо відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України), який перезапускає Вищу кваліфікаційну комісію суддів (ВККС).

Відповідно до законопроєкту №5068, Вища рада правосуддя – це головний орган в судовій владі України. Його члени мають право повністю контролювати призначення і звільнення суддів. Згідно тексту закону, в складі Вищої ради правосуддя буде створено автономний підрозділ дисциплінарних інспекторів, які будуть попередньо перевіряти подані на суддів скарги. Крім того, буде створено Етичну раду, яка перевірить всіх діючих членів ВРП і кандидатів на цю посаду. До нього увійдуть троє представників суддів і троє міжнародних експертів. У разі, якщо Етична рада визнає члена ВРП недобросовісним, то його повноваження будуть припинені до розгляду даного питання суб'єктом його висунення. Вирішальний голос у таких питаннях буде за міжнародними експертами. Ухвалення законопроекту №5068 робить ВРП ключовим органом в судовій системі, де ухвалюють остаточні рішення щодо призначення судді на посаду, притягнення до відповідальності або звільнення.

Відповідно до законопроєкту №3711-д, ВККС – головний орган, який займається добором й оцінюванням суддів і рекомендує їх до призначення на посаду. Відбір до ВККС буде проходити у два етапи. На першому етапі – членів ВККС відбиратиме Конкурсна комісія з питань доброчесності, яка буде складатися з шести членів: трьох чинних (або у відставці) суддів та трьох незалежних міжнародних експертів. Зокрема, депутати підтримали поправку №453 депутатки від “Слуги народу” Анастасії Радіної, яка передбачає, що рішення конкурсної комісії ухвалюються більшістю голосів за умови, що щонайменше двоє незалежних експертів, номінованих міжнародними партнерами, підтримали таке рішення; в разі неможливості прийняти рішення більшістю голосів прийнятим вважається рішення, яке підтримали щонайменше двоє незалежних експертів. На другому етапі - після того, як конкурсна комісія затвердить перелік гідних кандидатів, остаточний склад ВККС з 16 членів призначить Вища рада правосуддя (ВРП) з-поміж запропонованих. Вища кваліфікаційна комісія суддів України вважається повноважною за умови призначення до її складу щонайменше 11 членів. 13 липня 2021 року ВРУ повторно ухвалила проєкт закону 3711-д з пропозиціями від Президента, які усувають юридичні колізії та остаточно запроваджують головуючу роль міжнародних експертів при відборі до ВККС.

Однак ці ініціативи жодним чином не посилюють роль громадськості в питаннях контролю за судовою системою. Контроль залишається в руках органів суддівського самоврядування та міжнародних експертів. І громадські організації не має впливу на їх добір чи призначення.

Варто додати, що зараз вплив на судову систему від громадськості має Громадська рада доброчесності, яка сприяє Вищій кваліфікаційній комісії суддів (ВККС) в оцінюванні чинних суддів та доборі кандидатів на посади суддів ще з 2016 року. Проте її повноваження не реформовані та не посилені.

Обіцянка отримує статус «не виконано». Статус обіцянки може бути змінено в майбутньому, якщо депутати виконають умови обіцяного та буде суттєво та фактично посилено можливості громадського контролю над судовою системою.