Обіцянка політика

Після початку повномасштабної війни, яку розв’язала рф проти України, моніторинг виконання обіцянок тимчасово зупинено
  • Народний депутат України
  • Член депутатської фракції "Слуга народу"
  • Голова Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів

Третьякова у передвиборчій програмі пообіцяла створити механізм народного вето на щойно ухвалені закони

19 червня 2019 року на сайті ЦВК була зареєстрована передвиборча програма політичної партії "Слуга народу ", за списком якої йшла кандидат в народні депутати Третьякова Галина з обіцянкою створити механізм народного вето на щойно ухвалені закони.
Не виконано
Сказано 19 червня 2019 р.

Джерело

  • https://www.cvk.gov.ua/pls/vnd2019/wp406pt001f01=919pf7171=403pf72035=0.html

Результат

У своїй передвиборчій програмі партія «Слуга народу» обіцяла запровадити механізм народного вето на щойно ухвалені закони, однак обіцянка досі невиконана. В якості доказів невиконання можна навести декілька фактів.

26 січня 2021 року ВРУ ухвалила проєкт закону № 3612 про народовладдя через всеукраїнський референдум. Теоретично, законопроєкт покликаний реалізувати обіцяне, але на практиці не відповідає пункту передвиборчої програми.

1)Предмет референдуму. В законі зазначено, що питанням референдуму може бути втрата чинності законом України або окремими його положеннями. Однак, предметом референдуму не можуть бути питання податків, бюджету, амністії. Таким чином, відповідні ухвалені законодавчі ініціативи вже не підпадають під обіцяну концепцію народного вето.

Таким чином, не всі «щойно ухвалені закони» можуть отримати народне вето.

Важким є процес підготовки до референдуму, який може зайняти велику кількість часу, а отже ухвалені закони можуть функціонувати значний проміжок часу.

2)Питання коштів та частоти проведення референдумів щодо скасування законів. 14 липня 2021 року голова ВРУ відповідаючи на питання журналіста щодо можливості застосування народного вето зазначив: «Це також через референдум. Закон про референдум прийнятий. Зараз зареєстрований в парламенті закон про місцеві референдуми. Теоретично, це можна буде робити. Практично, це достатньо дорогий механізм. Я про це говорив, що проведення всеукраїнського референдуму коштує близько, за розрахунками Мінфіну, 2 млрд грн. Тому цей механізм можна запускати, але у виключних випадках. По глобальним речам. В тому числі і по ветуванню законів, теоретично можна зробити через всенародні референдуми» (відео 51:15 - 52:05 )

Таким чином, голова ВРУ, який балотувався від партії «Слуга народу» в 2019 році, визнав складність виконання цієї обіцянки.

3)Практичність застосування. За два роки роботи ВРУ було ухвалено низку законодавчих ініціатив, які викликають інтерес та питання у суспільстві. Жодне із цих рішень не було скасоване або змінено народним вето. Після набрання законом про референдум юридичної сили не було проведено жодного волевиявлення. І по деяким питанням навіть не ухвалено позитивного рішення про проведення такого. Наприклад, вже декілька місяців ініціативна група, яку очолюють представники політичної партії ВО «Батьківщина», намагаються домогтися проведення референдуму щодо ухвалених законодавчих ініціатив, які запустили ринок землі в країні. Однак, референдум так і не оголошено. «Слово і діло» не може констатувати, наскільки правильно чи ні здійснюється сам процес підготовки до референдуму, а лише зауважує наскільки складним є процес.

Враховуючи ці факти, зазначимо, що ухвалення законопроєкту про народовладдя через всеукраїнський референдум не вплинуло на виконання обіцянки партії «Слуга народу» створити «механізм народного вето на щойно ухвалені закони».

Статус обіцянки може бути змінено, якщо цей пункт передвиборчої програми отримує чіткий та простий алгоритм виконання.