Обіцянка політика

Омелян зобов'язаний завершити реформування залізничного транспорту

14 квітня 2016 року Верховна Рада України призначила міністром інфраструктури України Володимира Омеляна. Програма діяльності Кабміну зобов'язує Володимира Омеляна завершити реформування залізничного транспорту, що включає: розмежування господарських функцій та функцій з державного управління; підвищення ефективності системи залізничного транспорту та якості послуг шляхом створення конкурентного ринку перевізників; забезпечення доступу суб’єктів господарювання до об’єктів залізничної інфраструктури, що залишаються у власності держави.
Не виконано
Сказано 14 квітня 2016 р.

Джерело

  • http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1099-19#n7
  • http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=248958510
  • https://ua.112.ua/ekonomika/kabmin-zatverdyv-stratehiiu-ukrzaliznytsi-do-2024-roku-495685.html
  • https://www.ukrinform.ua/rubric-other_news/2646609-uradova-garaca-linia-spriae-porozuminnu-miz-zaliznicnikami-ta-vantazovidpravnikami.html
  • https://www.facebook.com/Kravtsov.Evg/posts/464237037687061?__tn__=-R
  • https://info.uz.ua/articles/strategiya-na-pyat-pershiy-serednostrokoviy-plan-rozvitku-ukrzaliznitsi
  • https://www.epravda.com.ua/news/2019/05/15/647819/

Результат

Станом на червень 2019 року реформування залізничного транспорту не завершене. Перехресне субсидіювання пасажирських перевезень за рахунок вантажних не ліквідовано, це явище негативно впливає на фінансовий стан залізничної галузі загалом. Недоотримані кошти «Укрзалізниці» не компенсуються і тому у травні компанія звернулася до Верховної Ради та Кабінету міністрів з проханням про виділення додаткових 7,1 мільярда гривень.

Суб’єкти господарювання хоч і отримують доступ до об’єктів залізничної інфраструктури, однак є численні скарги про недостатнє забезпечення вантажовідправників рухомим складом під завантаження. Зокрема, відзначалося, що вагони надаються із запізненням та в критично недостатній кількості, внаслідок чого підприємствами-вантажовідправниками порушуються терміни поставок, що призводить до фінансових та так званих репутаційних збитків.

Стратегію реформування та розвитку АТ «Укрзалізниця» на 2019-2023 роки було ухвалено лише у червні 2019 року. Відповідно до неї планується впровадження ринкових механізмів та розробка Network Statement (комерційна пропозиція оператора інфраструктури, яка описує наявність пропускної спроможності, технічні вимоги для перевізників, тарифи й алгоритм отримання доступу до інфраструктури залізничного транспорту загального користування). Підсилювати позиції компанії передбачається за рахунок ринкових механізмів (наприклад взаєморозрахунки між вертикалями та розподіл фактичних витрат за видами діяльності, державно-приватне партнерство, лібералізація тарифів) і реформування. У стратегії передбачена підготовка до конкуренції на ринках, що не належать до сфери природної монополії.

Реформувати Укрзалізницю намічено за раніше визначеним вектором із заходами, які частково вже втілені. Так, майбутнє товариства передбачене у формі вертикально інтегрованої структури, що має чотири напрями основної діяльності (вантажні й пасажирські перевезення та їхні невід’ємні функції – інфраструктура та виробництво), а також керуючий корпоративний центр і окремо непрофільні активи.

Враховуючи те, що реформування Укрзалізниці не завершиться раніше відставки уряду, тому програмному зобов'язанню незадовго до позачергових виборів ВРУ і відставки уряду присвоєно статус «не виконано».