Вимираючі тролейбуси в Черкасах

Читать на русском

Обласним центром України, мальовничим містом Черкаси курсують лише два види громадського транспорту -  приватні маршрутки та тролейбуси. Останні - такі ж древні, як і самі Черкаси.

Відзначимо, що за результатами аналізу відповідальності мерів обласних центрів центрального регіону (Вінниця, Черкаси, Полтава, Кіровоград) черкаський очільник Сергій Одарич зайняв друге місце серед інших міських голів, показавши результат у 36% виконаних обіцянок. При цьому минулого року черкаський голова приділив найбільшу, у порівнянні з іншими, увагу розвитку середньої освіти, однак не відзначився жодною виконаною обіцянкою щодо транспортного забезпечення міста.

Не тролейбусом єдиним. Муніципальні автобуси в Черкасах обслуговують лише декілька маршрутів. Ні трамваїв, ні будь-якого іншого транспорту в місті ніколи не було. Отож потреби черкащан в пересуванні містом реалізують тролейбуси та приватні перевізники. До речі, проїзд в маршрутному таксі Черкас вам обійдеться в 2 грн. 50 коп. Такий же тариф застосовується і в більшості маршруток Києва, хоча площа столиці перевищує черкаську разів в 15, а середня тривалість пересування міським транспортом Черкас не перевищить й 20 хвилин. Тому озвучена в жовтні 2011-го року обіцянка міського голови про введення єдиного квитка на всі види транспорту звучить як знущання. На які такі види?

Тролейбуси та влада. Одвічні проблеми черкаських тролейбусників залишаються з ними й нині: фінансування з державного та міського бюджету мізерне і постійно затримується, в різні часи працівники «Черкасиелектротрансу» не бачили зарплатні по півроку. А сьогодні, розпочинаючи свою реформу транспортного забезпечення міста, черкаський очільник Сергій Одарич збирається з’ясувати, чому підприємство є збитковим. Однак навіть без проведення зайвих експертиз зрозуміло: тролейбуси, що на ладан дихають та перевозять 90% пільговиків, а решту 10% - за 1 грн. 25 коп., рентабельними бути не можуть. Підприємство потребує кардинальних інвестицій, повного оновлення рухомого складу. Рухомого складу тролейбусів, а не списаних автобусів! Вистачить з черкащан і тих декількох стареньких автобусів-велетнів Volvo, що швидко зникли з черкаських вулиць. Тоді старі шведські автобуси, завезені з ініціативи колишнього міського голови та нинішнього народного депутата-регіонала Володимира Олійника, швидко почали ламатися, коштів на їхній ремонт у «Черкасиелектротрансу» не було, отож їх врешті розібрали на запчастини, а рештки лишили спочивати на території підприємства.

Причини недбальства міської влади стосовно єдиного функціонуючого муніципального транспорту в місті називають різні. Зокрема, відомо, що тролейбусний парк займає велику територію, володіє потужною матеріально-технічною базою, що залишилась з радянських часів. Тому серед причин планомірного виживання черкаських тролейбусів називали й бажання можновладців заволодіти майном підприємства та прописати там інший, угодний владі транспорт. Наразі на території комунального підприємства вже функціонує автопідприємство «Черкаситранс», автобуси якого курсують деякими тролейбусними маршрутами.

Обіцянки Сергія Одарича тролейбусникам. Згідно задуму міського голови, місто в поточному році придбає 150-180 бувших у використанні французьких автобусів, на що передбачено виділення коштів у розмірі 40 млн. грн. (попередній досвід Володимра Олійника з його автобусами Volvo черкаського голову так нічому й не навчив).

Проте виконати свої обіцянки стосовно оновлення рухомого складу тролейбусів Сергію Олеговичу не вдається вже протягом п’яти років. Зокрема, в 2007-му році він обіцяв закупити 7-8 тролейбусів для міста, однак тоді було придбано лише чотири  тролейбуси, два з яких вийшли на маршрут в 2008-му році. За словами міського голови, на купівлю ще двох одиниць транспорту Кабмін не перерахував необхідну суму коштів. В 2011-му році Сергій Одарич заявив, що серед пріоритетів на наступні кілька років є зменшення кількості автотранспорту на міських маршрутах за рахунок збільшення пасажиромісткості кожної одиниці. Тоді ініціативи мера закінчились тим, що "Черкасиелектротранс" взяло в оренду чотири великих автобуси. А в 2012-му році черкаський міський голова обіцяв закупити аж 45 нових тролейбусів, однак влітку розгорівся скандал між Львівським автобусним заводом, міськвиконкомом та Антимонопольним комітетом. Останній став на бік черкаської влади, і термін поставки тролейбусів через новий тендер знову змінився. Закупівлю тролейбусів перенесли на наступний рік.

Отож, в 2012-му році міська влада нові тролейбуси так і не купувала. Однак підприємство ПАТ «Азот» на чолі з почесним президентом Валентиною Жуковською, яка балотувалася в народні депутати по 194-му виборчому окрузі, обіцяло подарувати місту 15 тролейбусів. До проведення виборів на баланс міста надійшов лише один тролейбус, а після оголошення невтішних для Валентини Жуковської результатів голосування, «Азот» від своїх слів відмовився.

Отже, справи з міським транспортом в Черкасах невеселі. Нові ініціативи мера скоріше лякають, ніж втішають, адже менше всього черкащани бажають, щоб тролейбуси замінили старими автобусами.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: