В умовах реформи місцевого самоврядування, що назріває, протягом останнього року гостро постала проблема затримок із призначеннями голів районних державних адміністрацій. Це питання не оминуло жодну місцеву громаду. А в деяких областях дійшло до абсурду: так, нещодавно голова Чернівецької ОДА Олександр Фищук поскаржився, що в області не призначено жодного голови РДА. Мовляв, погодження гальмують в Адміністрації Президента.
Голову РДА призначає Президент за поданням очільника обласної державної адміністрації. Усього в Україні 490 районних рад. Відповідно, після кожного призначення голови ОДА очільники райдержадміністрацій теж можуть змінюватися. Ротації не обов’язкові, але вони відбуваються постійно. Як правило, такі кадрові маневри відбуваються через політичні мотиви: нова команда губернатора намагається повністю змінити попередню. Крім того, старт процесу люстрації у 2014 році тільки стимулюватиме кадрові ротації в регіонах. Багато хто з очільників РДА був лояльний до Партії регіонів та екс-президента Віктора Януковича – багато з цих чиновників виконували злочинні доручення або за наказом «зверху», або просто намагаючись здобути більшу прихильність тодішньої владної верхівки.
Чим небезпечна тенденція із затягуванням призначень голів РДА? У переліку повноважень голів РДА значний список питань: це і забезпечення роботи адміністрації, тобто, по суті здійснення представництва владних повноважень на місцях, і безпосереднє управління господарськими справами регіонів (наприклад, розпоряджання коштами райдержадміністрації, утворення відповідно до законодавства позабюджетних, цільових, резервних, валютних фондів, затвердження положень про ці фонди, сприяння здійсненню контролю за додержаннями підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності зобов'язань щодо платежів до державного, місцевого бюджетів та позабюджетних фондів). Ба, більше: без відповідного розпорядження голів РДА не може здійснюватися призов на військову службу, бо саме вони відповідають за проведення мобілізації в регіонах. В умовах війни на Донбасі – дане питання набуває масштабів загрози національній безпеці.
Схоже на те, що нині проблема із призначеннями голів РДА усіляко використовується як інструмент «перетягання» владних повноважень між Кабміном і Президентом (точніше, його Адміністрацією). Що відбувається насправді, пересічному громадянинові важко не тільки уявити, але й дізнатися. Лише аналіз заяв деяких регіональних політиків, дії з призначеннями голів РДА та поодинокі медійні скандали дають примарне уявлення про те, що за вплив на систему владних повноважень на місцях відбуваються справжні баталії. Існує й інша гіпотеза: зацікавлені сторони просто намагаються прикрити власні недоліки, списуючи прогалини у роботі на своїх політичних конкурентів.
Так, зо три тижні тому в Житомирі стався локальний медійний скандал: очільник Житомирської ОДА Сергій Машковський звернувся до обласного керівництва СБУ із вимогою перевірити інформацію, надану в одному з блогів місцевого громадського діяча Володимира Піньковського. Останній у своєму матеріалі відверто обурювався відсутністю протягом 9 місяців голів в 14 із 23 житомирських районних адміністраціях. Більше того, пан Піньковський висловив припущення, мовляв, призначення гальмуються чиновниками в АП, які вимагають від 50 до 100 тисяч доларів за кожну посаду голови РДА. Не аналізуючи сутність даного скандалу, пересічний громадянин може лише спостерігати за реакцією представника Президента в області - губернатора Сергія Машковського. Дана реакція є нічим іншим, як захистом інтересів свого шефа від необґрунтованих звинувачень: вважаючи, що запис блогера дискредитує політику Президента в інтересах конкуруючої політичної сили, губернатор вирішив піти ва-банк і з каральною метою «натравити» на громадського активіста усю правоохоронну машину. Вперше після Революції Гідності управління МВС у Житомирській області відкрило кримінальне провадження щодо правдивості фактів, викладених у матеріалі блогера. Найцікавіше те, що у розпал розвитку подій навколо публікації пана Піньковського Президент України Петро Порошенко таки призначив одразу сімох керівників РДА у Житомирській області.
Дії житомирського губернатора як непрофесійного політика привідкрили нам лаштунки справжніх інформаційних війн між Кабміном та Адміністрацією Президента, випадковою жертвою якої став звичайний блог місцевого громадського діяча Володимира Піньковського. Звідки ж вуха стирчать?
Повернімося до заяв голови Чернівецької ОДА Олександра Фищука. У затримках із призначеннями голів чернівецьких районних адміністрацій він звинувачує саме чиновників із АП. Проте варто зазначити кілька цікавих деталей про самого пана Фищука. Фактично, він був призначений губернатором Чернівецької області за квотою «Народного фронту» і є близьким соратником нинішнього Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка. У Верховній Раді 7-го скликання із 2012 по 2014 рік перебував у складі фракції «Батьківщина» саме під час керівництва нею Арсенієм Петровичем. Пан Фищук дещо лукавить, намагаючись перекласти усю відповідальність за призначення голів РДА на Президента та його Адміністрацію.
Річ у тім, що Кабмін має не менший вплив на кадрові ротації голів райдержадміністрацій, ніж Адміністрація Президента. Арсеній Яценюк вже будучи у статусі Прем’єр-міністра у жовтні 2014 року підписав Постанову Кабміну №546, в якій регулюється низка питань, пов’язаних з підготовкою і внесенням подань щодо осіб, призначення на посаду та звільнення з посади яких здійснюється Президентом чи погоджується з урядом. Згідно з постановою, документи призначення на посаду яких здійснюється Президентом України, а значить і кандидатів на посаду голів РДА, готуються у двох примірниках – один для Кабінету міністрів, інший – для Адміністрації Президента. Крім того, подальша доля подання, згідно з Постановою Кабміну, фактично, може бути блокована на рівні Секретаріату Кабміну. Так, серед іншого, «у разі потреби за дорученням Прем’єр-міністра України або Міністра Кабінету Міністрів України структурний підрозділ з питань кадрового забезпечення та структурний підрозділ з питань регіональної політики та адміністративної реформи Секретаріату Кабінету Міністрів України організовують проведення співбесіди з претендентами на посади голів місцевих держадміністрацій, заступників голів обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій».
Ситуація із призначеннями голів РДА більш ніж красномовна. Фактично, наразі Україна йде до двовладдя за сценарієм політичних скандалів у середовищі «помаранчевої команди» 2005-го року. Саме такі підкилимні кадрові баталії між Кабміном та Адміністрацією Президента руйнують не тільки підвалини управління місцевими громадами та шанс на зміни в підходах до адміністрування в регіонах, але й здатність нинішніх політиків та чиновників взагалі втілювати будь-які ефективні реформи.
Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»
ПІДПИСУЙТЕСЬ НА НАШ YOUTUBE КАНАЛ
та дивіться першими нові відео від «Слово і діло»