Ініціативи Кабміну: замість реформ – черговий митний зашморг

Цими днями Кабмін вніс до Верховної Ради близько двох десятків законопроектів, які стосуватимуться змін у різних сферах життя українців. Багато з них стосуються реформування фінансового сектору, внесення змін до проекту Державного бюджету на 2015 рік. Проте, дослідивши увесь список урядових ініціатив, особливу цікавість викликають 2 законопроекти, які за своєю суттю є банальним узаконенням додаткового імпортного збору.

Саме про це йдеться в законопроектах уряду №1562 «Про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України відповідно до статті ХІІ Генеральної угоди про тарифи й торгівлю 1994 року», та №1563 «Про внесення змін до Митного кодексу України (щодо стабілізації платіжного балансу)», які були внесені до ВР в ніч на 22 грудня. Останній документ фактично дає змогу уряду запроваджувати тимчасовий імпортний збір у Митний кодекс.

Формальним приводом цих законодавчих ініціатив, на думку урядовців, є необхідність усунення негативного платіжного балансу України. Хоча, за даними Держкомстату, поки що показники платіжного балансу за підсумками 2014 року є позитивними. Однак у ст.1 законопроекту Кабмін пропонує таки тимчасово (строком на 12 місяців, починаючи із 1 січня 2015 року – авт.) запровадити додатковий імпортний збір, який «справляється з товарів, що ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту, незалежно від країни походження цих товарів та укладених Україною угод (договорів) про вільну торгівлю».

Але позитив цього законопроекту в тому, що визначається перелік так званих «життєво необхідних товарів», які додатковим імпортним збором не обкладатимуться. Серед них, згідно із ст.5 проекту закону, ліки, устаткування, сировина та ціла низка товарів та ресурсів, які потенційно можуть стати у нагоді українській економіці на важкому етапі відновлення у 2015 році.

Втім, маємо і негатив:

  • запроваджується 10% збір на товарні групи 1-24, згідно УКТЗЕД.Це широкий спектр товарів – продукти рослинного походження, готові харчові продукти, алкогольні та безалкогольні напої, тютюн та його замінники.

  • запроваджується 5% збір на товарні групи 25—97, згідно УКТЗЕД. Сюди підпадає ще більше найменувань товарів: передусім подорожчання торкнеться автомобілістів, адже йдеться про запровадження додаткового збору на транспортні засоби, устаткування та пристрої, пов'язані з транспортом. Крім того, що цікаво, в цю ж категорію потрапляють і зброя, боєприпаси, їх частини та приладдя, прилади та апарати оптичні, контролю або вимірювання точності, апарати медико-хірургічні і т.ін.

Останній пункт викликає особливі підозри щодо ускладнення і так нелегкого життя волонтерів. Вони останнім часом є найактивнішими покупцями такої продукції для українських військових. Саме зусиллями волонтерів здійснюються найбільші закупки тепловізорів, оптичних приладів для зброї та б/у позашляховиків для добровольчих батальйонів Нацгвардії.

Але, не дивлячись на це, товарів в країні не поменшає. Тому що, підприємці знову перейдуть на «тіньовий» ринок. Навіщо офіційно імпортувати продукти, платячи державі додаткові 10% мита, якщо відомо, що кожний громадянин без будь-яких додаткових мит може провезти через кордон товарів в еквіваленті на 1000 євро? Ось тут і поле для чергових «тіньових схем» на кордоні. Знову будуть користуватися попитом послуги так званих «човників», які, користуючись пільговим правом перетину кордону згідно з норм малого прикордонного режиму із країнами ЄС, перевозитимуть потрібні вантажі та товари, розбивши їх на необхідну кількість частин, вартість яких не буде перевищувати 1000 євро.

Що ж, замість реформ та боротьби із корупцією, уряд знову діє навпростець, запроваджуючи додаткові мита для вітчизняних імпортерів. Такі дії уряду призведуть до чергового удару по гаманцях громадян та допоможуть збагатитися невеличкій групі осіб, які вдало зуміють використати ситуацію собі на користь.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»

***

Редакція «Слово і Діло» може не поділяти точку зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.