Електронний квиток: чому в Києві переносять його впровадження і що обіцяють українські мери

У Києві знову перенесли перехід на єдиний електронний квиток у транспорті. За останні кілька років це вже, здається, четверте відтермінування. Нова дата, яку визначила міська адміністрація – 1 липня 2021 року. «Слово і діло» розібралося, чому в столиці постійно переносять запуск е-квитка, а також, що обіцяють мери інших міст щодо нової системи оплати проїзду.

Е-квиток в Києві: чому перенесли впровадження

Тестування електронного квитка в столиці розпочали ще 1 листопада 2018 року. Тоді влада розраховувала до осені 2019-го врахувати всі нюанси з нововведенням і потім повністю перейти на е-квиток.

Після переходу на е-квиток сплатити за проїзд можна буде транспортної карткою, QR-квитком або іншим електронним способом. Громадський транспорт має бути обладнаний спеціальними зчитувальними пристроями – валідаторами. Пасажиру потрібно піднести картку або квиток до валідатора і проїзд буде сплачений.

У жовтні 2019 року в міській адміністрації заявили, що перехід на електронний квиток відкладається. Метрополітен, на відміну від наземного транспорту, виявився ще не готовий до повного запуску е-квитка. Також не були вирішені деякі проблеми з пільговими категоріями пасажирів.

Таким чином, перехід на електронний квиток відклали на квітень 2020-го. Але навесні минулого року в справу втрутився локдаун – метро взагалі була закрите, інший транспорт працював з обмеженнями. Перехід знову відклали, цього разу до 1 липня. Однак ближче до дати стало зрозуміло, що повноцінно е-квиток не запрацює.

З 1 липня запуск е-квитка відклали на 1 січня 2021-го, а з 1 січня – на 1 липня 2021-го. Технічно транспорт готовий до нововведення, але залишається все та ж проблема з пільговиками.

У чому суть проблеми. Згідно із законом, право на пільговий проїзд у транспорті мають близько 240 тисяч киян – ветерани, військові, чорнобильці, діти війни, плюс близько 480 тисяч пенсіонерів. З 2015 року компенсувати проїзд для пільговиків повинні місцеві бюджети. Після запуску е-квитка Київ не буде оплачувати проїзд пільговиків з інших регіонів України. «Але ми вважаємо соціальною несправедливістю для пільговиків з інших регіонів України, яким доведеться платити власні гроші за проїзд з введенням єдиного електронного квитка. Столичний бюджет цих витрат покрити не може. Тому держава повинна врегулювати це питання на законодавчому рівні. І на кількох нарадах за участю прем'єра, членів уряду і керівництва столиці, була досягнута домовленість, що уряд розробить відповідні зміни в законодавство України», – заявили в КМДА. Але Кабмін поки що такі зміни до законів не представив.

Як мери інших міст впроваджують електронний квиток

У інших українських мерів, на відміну від Віталія Кличка, процес переходу на електронний квиток відбувається простіше, майже всі обіцянки виконані.

Руслан Марцінків обіцяв ввести електронний квиток у всьому транспорті Івано-Франківська до кінця 2019 року. Спочатку термін був влітку, потім його перенесли на 1 вересня через проблеми з тендерними закупівлями. Згодом мер заявив, що впровадження е-квитка затримується через брак коштів: «Для того, щоб ввести його, необхідно 8 млн гривень. Я думаю, що вже 1 січня будемо стартувати. Не можна впроваджувати електронний квиток, ще не закупивши автобуси і тролейбуси. Немає сенсу ставити валідатори на старі тролейбуси». Оскільки термін запуску перенесли на 2020 рік, обіцянку Марцінків не виконав.

Але вже в 2020-му у мера Івано-Франківська все вийшло. 21 липня Марцінків повідомив, що у місті ввели картку «Галка» у комунальному транспорті. Її можна поповнювати через термінали EasyPay, а також через сайт galcard.if.ua. Пільговим категорія громадян і учням видають картку, що дає змогу користуватися безкоштовним проїздом.

Мер Вінниці Сергій Моргунов обіцяв впровадити систему електронного квитка в громадському транспорті в 2019 році. З 1 вересня розрахуватися за проїзд можна було «карткою вінничанина», в транспорті встановили валідатори.

Обіцянку впровадити електронний квиток виконали мер Чернігова Владислав Атрошенко та мер Ужгорода Богдан Андріїв. У Чернігові на початку 2019 року Ощадбанк і Visa запустили в міському транспорті систему оплати проїзду за допомогою картки. Проїзд можна оплатити банківською картою, Apple Pay і Google Pay.

В Ужгороді в лютому минулого року запрацював е-квиток в автобусах КП «Ужгородський муніципальний транспорт»: пасажири можуть оплатити проїзд за допомогою банківських карт, смартфонами і QR-квитками.

Андрій Садовий тільки у вересні 2020-го дав обіцянку запровадити електронний квиток у транспорті Львова. Мер Черкас Анатолій Бондаренко теж в своїй новій програмі обіцяв ввести е-квиток і систему безконтактної оплати проїзду в транспорті.

У мера Дніпра Бориса Філатова в процесі виконання обіцянка замінити учнівські квитки на електронні іменні картки, якими можна буде розплачуватися в транспорті.

Нагадаємо, в Києві стартував продаж SmartTicket для поїздів далекого прямування і міського транспорту.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО