Реєстрація земельної ділянки: як працює пілотний проєкт і що змінилося в процедурі

З 10 червня 2020 року в Україні почав діяти новий порядок державної реєстрації земельних ділянок. Згідно з постановою Кабінету міністрів протягом найближчих двох років буде діяти пілотний проєкт за принципом екстериторіальності при реєстрації землі. Це означає, що рішення про реєстрацію земельної ділянки буде ухвалювати державний кадастровий реєстратор, обраний рандомно системою Державного земельного кадастру. «Слово і діло» розбиралося, як буде працювати нововведення і що зміниться для власників землі.

Що передбачає принцип екстериторіальності при реєстрації землі?

Кабінет міністрів ухвалив постанову, яка запроваджує принцип екстериторіальності до порядку державної реєстрації земельних ділянок.

Це означає, що відтепер рішення про реєстрацію земельної ділянки може бути ухвалено будь-яким державним кадастровим реєстратором, що обирається за принципом випадковості системою Державного земельного кадастру.

Насамперед випадковий вибір реєстратора (по всій території України) повинен знизити корупційні ризики й зменшити кількість необґрунтованих відмов при реєстрації земельних ділянок.

Крім того, виправлення помилок у відомостях Держземкадастру проводитиме сертифікований інженер-землевпорядник. Йдеться про помилки у відомостях про місце розташування земельних ділянок та в застосуванні систем координат земельних ділянок (у тому числі помилок, що виникли при перерахунку з однієї системи координат в іншу), які були сформовані до 1 січня 2013 року.

Які процедури змінилися?

  • термін реєстрації землі скорочується з 14 до 7 робочих днів;

  • реалізується принцип екстериторіальності при наданні послуг;

  • усуваються причини, які обумовлюють необхідність неодноразових звернень заявників з документами через центр надання адміністративних послуг до державних кадастрових реєстраторів у разі відмови в реєстрації.

Пілотний проєкт повинен спростити механізми надання адмінпослуг, а також надати можливість отримати їх в електронному вигляді.

У Кабміні припускають, що крім скорочення термінів надання послуг, буде вдосконалено захист майнових інтересів фізичних і юридичних осіб.

Також нова процедура реєстрації земельних ділянок дозволить прискорити й підвищити якість проведення експертизи землевпорядної документації.

Як змінився порядок подачі документів?

Новий порядок подачі документів для реєстрації земельної ділянки передбачає, що:

  • документи подаються особисто власником або його представником до територіального органу Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки через центр надання адміністративних послуг;

  • заяву в електронній формі з відповідними документами можна подати засобами телекомунікаційного зв'язку сертифікованим інженером-землевпорядником, який є розробником відповідної документації.

У рамках пілотного проєкту також буде відпрацьовуватися можливість замовити й отримати результати державної експертизи землевпорядної документації в електронній формі. Процедура буде проходити через Єдиний державний портал адміністративних послуг та інтегровані з ним інформаційні системи Держгеокадастру.

Землі якого цільового призначення реєструються по-новому?

Йдеться про всі земельні ділянки незалежно від цільового призначення. Пілотний проєкт застосовується щодо земельних ділянок, державна реєстрація яких здійснюється щодо:

  • відведення земельних ділянок;

  • технічної документації щодо встановлення/відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

  • технічною документацією з інвентаризації земель.

Важливо враховувати, що пілотний проєкт не поширює свою дію на земельні ділянки, державна реєстрація яких здійснюється щодо:

  • технічної документації з розділення й об'єднання земельних ділянок;

  • технічної документації зі встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту;

  • іншим видам документації із землеустрою.

Як проходить нова процедура реєстрації землі?

Для заявника процедура практично не змінюється, крім термінів розгляду заяви, а також можливості відслідковувати процедуру реєстрації земельної ділянки.

У день надходження заяви про держреєстрацію земельної ділянки державний кадастровий реєстратор територіального органу Держгеокадастру перевіряє пакет документів на відповідність вимогам Порядку ведення Держземкадастру.

Після реєстрації заяви і документів проводиться випадковий вибір за допомогою програмного забезпечення іншого територіального органу Держкадастру. Саме він і буде проводити реєстрацію земельної ділянки.

Випадково обраний реєстратор формує виписку або рішення про відмову в державній реєстрації земельної ділянки в електронній формі, скріплює її своїм кваліфікованим електронним підписом. За бажанням заявника він направляє такі відомості у формі електронного документа за адресою інтернет-сторінки, з якої здійснювалася подача заяви.

Потім всі документи повертаються в електронному вигляді до місця їх подачі і там вже, за місцем розташування земельної ділянки, роздруковується заява, виписка або рішення про відмову в реєстрації земельної ділянки. Там же документи підписуються і скріплюються власною печаткою, після чого реєстратор передає їх до відповідного центру надання адміністративних послуг для видачі.

Заявник може перевірити стан розробки і результати розгляду заяви за допомогою офіційного вебсайту Держгеокадастру за номером заяви.

Загальний строк здійснення державної реєстрації земельної ділянки реєстраторами не повинен перевищувати семи робочих днів з дня реєстрації заяви.

Які документи необхідні для реєстрації земельної ділянки?

Для державної реєстрації земельної ділянки необхідно подати:

  • заяву встановленої форми;

  • оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;

  • документацію із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки, у формі електронного документа.

Відзначимо, що державна реєстрація земельної ділянки є безкоштовною, але документація із землеустрою, яка необхідна для її реєстрації, складається суб'єктами підприємницької діяльності, а ціна встановлюється за домовленістю.

Раніше «Слово і діло» писало, як продати земельний пай після відкриття ринку землі.

Також ми розбиралися, що буде з паями селян, як поведуть себе агрохолдинги і хто виграє найбільше від відкриття ринку землі.

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA

Найкращі інфографіки від аналітиків «Слово і діло» щодня без зайвого тексту – у телеграм-каналі Pics&Maps

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО