11 мільярдів гривень – в асфальт. Що не так із ремонтом доріг?

Наталія ФорсюкДиректор Національного Секретаріату CoST в Україні

Третина грошей має йти на дороги місцевого значення. Питання в тому, чи достатньо цього. На сьогодні – ні.

Про це в коментарі «Слову і Ділу» розповіла Директор Національного секретаріату CoST в Україні Наталія Форсюк, оцінюючи заяву Володимира Омеляна про те, що на ремонт доріг на обласному рівні виділено 11 мільярдів гривень.

«За офіційною інформацією «Укравтодору», майже 90% доріг потребують відновлення ремонту та реконструкції. Це потребує великих коштів, але з іншого боку на сьогоднішній день наш ринок не в змозі проковтнути їх, бо дуже довгий період нічого не відбувалось взагалі. Тобто, конкуренція дуже низька. Ринок убитий», – зазначила Форсюк.

Вона уточнила, що згідно з аналізом, торги часто не відбуваються або ціна падає на 1%.

Тобто це дає підстави вважати, що учасники між собою домовляються, додала експерт.

«Тобто, звичайно, потрібно більше грошей, але все одно це навряд чи було б можливо. Питання в тому, як забезпечити якість під час ремонту тих доріг, які заплановані цього року», – підкреслила вона.

За її словами, наразі процедури забезпечення якості дуже слабкі. Самі по собі процедури збереглися ще з пострадянських часів і завжди присутній конфлікт інтересів.

Замовник контролює сам себе, хоча є, звичайно, прогресивні приклади. Наприклад, у Львівській області питання віддали на аутсорсинг. Однак переважно за регуляторними документами, які є сьогодні, замовник контролює сам себе, акцентувала фахівець.

На її переконання, це небезпечно, оскільки повноцінної довіри, коли відсутній нагляд з боку держави, немає.

«Замовник сам замовив, сам перевірив. Коли є будівництво, реконструкція, присутній нагляд з боку держави, архітектурно-будівельний контроль здійснюється при здачі об’єкту в експлуатацію. Проте на сьогодні 88% ремонтних робіт – це поточні середні ремонти, які в експлуатацію не здаються, тому нагляду там немає, замовник контролює сам себе», – пояснила експерт.

Такі послуги слід віддавати на аутсорсинг, однак річ у тім, що законодавство це дозволяє робити, але не зобов’язує, наголосила вона.

За її словами, ведуться переговори з Мінінфраструктури, щоб принаймні частину контролю віддавати інженеру-консультанту як третій стороні. Проте на сьогодні за поточних середніх ремонтів такого обов’язку немає, лише за капітальних ремонтів, яких дуже мало – 12% від загального обсягу.

«Тому, виходить, що 11 мільярдів гривень на ремонт недостатньо, але й більше наш ринок не дозволяє. Не так багато підприємств, які здатні виконати обсяг робіт, якщо врахувати, що до 2016 року, крім короткого періоду підготовки до Євро-2012, нічого не ремонтували. Тобто ринок зник», – додала експерт.

На сьогодні з тендерів, які були оголошені, укладені контракти лише на половину, уточнила вона.

«Тому говорити про якість цього року в розрізі областей поки зарано. Невелика кількість контрактів укладена порівняно з річним обсягом. Тобто до половини. Крім укладення контракту, ще потрібно виконати роботи. Якість буде помітна ближче до кінця вересня», – підкреслила фахівець.

«Однак якщо говорити про дороги міжнародного, державного значення, там, де працюють великі підрядники, якість непогана, на місцевих – якість гірша, причому навіть якщо там також великі підрядники. Ймовірно, вони беруть когось у субпідряд», – резюмувала Наталія Форсюк.

Повне інтерв'ю Володимира Омеляна читайте на порталі «Слово і Діло».

Також «Слово і Діло» розбиралось, як голови обласних адміністрацій дбають про дороги.

Як члени Кабміну виконують свої обіцянки – в матеріалі «Що більше турбує Гройсмана як прем'єра».

Хочете обговорити цю новину? Долучайтеся до телеграм-чату CHORNA RADA.

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО