Без «сліпих» перевірок і «засідок» у кущах: чим дорожня поліція відрізняється від ДАІ

Олександр Радчукполітолог

Проблема порушення ПДР і безконтрольності на дорогах продовжує залишатися актуальною. За даними Управління безпеки дорожнього руху Нацполіції України, за 4 місяці цього року сталося 50383 ДТП, що на 14,3% більше, ніж за аналогічний період минулого року. На початку червня в Нацполіції зафіксували рекордну кількість ДТП із загиблими: за три доби, з 3 до 5 червня, загинули 36 осіб.

Таку думку в ексклюзивному матеріалі «Контроль без порядку. Чого чекати українцям від дорожньої поліції?» спеціально для «Слова і Діла» висловив політичний експерт Олександр Радчук.

«Зростання рівня аварійності пов'язане з декількома причинами. По-перше, автомобілів на дорозі стало більше. По-друге, спостерігається просто тотальне нехтування правилами дорожнього руху. Найчастіше ДТП відбуваються через перевищення безпечної швидкості, порушення правил маневрування та управління транспортним засобом в нетверезому стані», - розповідає Радчук.

За його словами, до нинішньої дорожньої ситуації причетні і правоохоронні органи адже вони, повинні ретельно стежити за дотриманням водіями ПДР та порядком на дорогах.

«Можливо, невдовзі відбудуться зміни на краще, адже днями свою роботу почали перші екіпажі дорожньої поліції. В майбутньому один екіпаж патрульних буде працювати на 25 км доріг. Всього планується передати під контроль поліцейських до 9000 км українських доріг. Також в розпорядженні дорожньої поліції будуть і стаціонарні пости. Зараз було визначено 8 таких постів, які патрульним дісталися «у спадок» від ДАІ. Всього до дорожньої поліції повинні приєднатися близько 2500 патрульних», - говорить експерт.

Політолог підкреслив, що, незважаючи на запуск реформи, залишаються великі побоювання щодо спроможності патрулів навести порядок на дорогах і перетворення їх на аналог колишньої ДАІ.

Головна відмінність від ДАІ полягає в тому, що дорожні патрулі не стоятимуть на місці, а 90% часу знаходитися в русі. Тобто «ховатися по кущах» або навмисно створювати водіям незручні ситуації, які б провокували дачу хабара, вони не будуть.

«Дорожня поліція не є окремим підрозділом, а входить до складу патрульної поліції. Тому поліцейські зможуть заміняти один одного: хтось буде патрулювати вулиці міст, хтось - дороги. Але поки не зрозуміло, як така практика позначиться на результативності», - додав він.

Фахівець нагадав, що практика дорожніх патрулів вже була реалізована раніше на трасі Київ-Житомир.

«Екіпажі вкрай рідко зупинялися на узбіччях, більшу частину часу стежили за рухом в потоці автомобілів. Але фіксувати перевищення швидкості або інші порушення вони до сих пір не можуть. Не мають технічних засобів», - підкреслив Радчук.

За словами політолога, навіть зупинивши авто, патрульні повинні вказати одну з 9 підстав, зазначених у законі «Про Національну поліцію».

«Довести порушення водієм швидкісного режиму повинні будуть спеціальні сертифіковані пристрої. У разі фіксації перевищення швидкості патрульні отримають право зупинити порушника і залучити його до відповідальності на місці. Але модель такого вимірювального пристрою в Нацполіції тільки підбирають. Після того буде необхідна процедура сертифікації і випуску технічного регламенту для його використання. Зараз на автомобілях патрульних поліцейських повинна була бути встановлена ​​система «Рубіж», яка дозволяє виявляти автомобілі, які перебувають у розшуку», - пояснює експерт.

Також, зазначив політолог, на відміну від ДАІ, зараз дорожня поліція позбавлена ​​можливості здійснення так званих «сліпих» перевірок, завдяки яким створювався ефект раптовості.

«З такими обмеженими повноваженнями патрульні можуть сподіватися тільки на психологічний і профілактичний ефект від їх роботи на дорогах», - резюмував Олександр Радчук.

Детальніше читайте в матеріалі «Контроль без порядку. Чого чекати українцям від дорожньої поліції?»

АКТУАЛЬНЕ ВІДЕО