Авіатрощі з російським слідом: до яких катастроф причетна рф і як просувається слідство

Читать на русском

Азербайджан готує позов проти росії через авіатрощу біля Актау. Там обурені позицією росіян, які затягують слідство і не дають жодних змістовних відповідей. Ще наприкінці минулого року літак Embraer авіакомпанії «Азербайджанські авіалінії», що прямував із Баку до Грозного, здійснив аварійну посадку недалеко від Актау у Казахстані. Азербайджанці мають точне підтвердження того, що літак було збито російською системою протиповітряної оборони «Панцир-С». На початку липня тамтешні журналісти показали запис, на якому чути наказ відкрити вогонь по рейсу AZAL. До яких ще катастроф причетна росія – на інфографіці «Слово і діло».

Позов Азербайджану до росії через збитий літак біля Актау — не перша спроба домогтись справедливості від Москви. Протягом останніх 25 років росію прямо або опосередковано пов’язують із чотирма резонансними авіакатастрофами — від Чорного моря до Донбасу. У кожному випадку йшлося або про системи ППО, або про приховування доказів, або про гальмування розслідувань.

4 жовтня 2001 року

Пасажирський Ту-154М, що летів з Тель-Авіва до Новосибірська, було збито над Чорним морем під час спільних російсько-українських навчань. Загинули 78 осіб, 66 з яких – пасажири, решта – члени екіпажу. За однією з версій літак збили ракетою С-200, випущеною під час спільних навчань, які проходили на підконтрольному росії полігоні біля Керчі. Генеральна прокуратура України закрила справу 20 вересня 2004 року, оскільки розслідування не встановило об'єктивних даних, які б достовірно вказували на те, що Ту-154М було збито ракетою С-200, запущеною під час навчань саме українських військ ППО. Українське міністерство оборони у 2008-2010 роках ініціювало додаткову експертизу. У 2011 році комісія оголосила про те, що українська ракета не збивала Ту-154.

Наймасштабніші авіакатастрофи, що сталися в Україні або з українськими літакамиАвіакатастрофа поблизу Салоніків, Скнилівська трагедія, збиття Boeing біля Донецька та літака МАУ в Тегерані.

10 квітня 2010 року

У Смоленську зазнав катастрофи літак польської делегації. На борту були президент Польщі Лех Качинський та ще 89 представників політичної, військової та релігійної еліти країни. Всі вони загинули, разом із сімома членами екіпажу. Слідство через понад 15 років незавершене, росія не повертає уламки й блокує доступ до ключових доказів.

17 липня 2014 року

Вже під час українсько-російської війни Boeing 777 рейсу MH17 було збито російським ЗРК «Бук» над окупованою частиною Донбасу. Загинули 298 людей – це найбільша кількість жертв в історії авіації з усіх випадків збиття цивільних літаків. Міжнародне розслідування та вирок суду в Гаазі підтвердили контроль росії над бойовиками й причетність її військових. Суд заочно оголосив довічне ув'язнення трьом підозрюваним.

25 грудня 2024 року

Літак Embraer E190, що прямував із Баку до Грозного, здійснив аварійну посадку біля Актау. Загинули 38 осіб, 29 – вижили. За кілька місяців журналісти оприлюднили аудіо з наказом відкрити вогонь по рейсу, а Азербайджан отримав докази застосування ЗРГК «Панцир-С». Росія не визнала провину, Азербайджан звернеться до міжнародного суду.

Нагадаємо, рада ІСАО визнала росію відповідальною за збиття MH17.

Раніше ми публікували інфографіку про найзначніші втрати російської авіації від початку вторгнення.

Підпишіться на наш Telegram-канал, щоб відстежувати найцікавіші та ексклюзивні новини «Слово і діло».

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: