Чому Іран визнав, що збив літак МАУ та чи покарають винних?

Читать на русском
Євген Дикийексперт Міжнародного інституту демократій

9 січня прем'єр-міністр Канади Джастін Трюдо з посиланням на дані розвідки заявив, що український літак збила іранська ракета. Офіційний Тегеран категорично заперечував цю версію і наполягав на несправності двигуна лайнера. Однак за добу Іран офіційно визнав, що помилково збив український літак Boeing-737 МАУ. Прийшли попередні результати експертизи. Міністр закордонних справ Ірану Мухаммед Джавад Заріф попросив вибачення і пояснив, що катастрофа сталася внаслідок «людської помилки, припущеної в кризовий період через авантюризм США». У коментарі «Слово і Діло» експерт Міжнародного інституту демократій Євген Дикий пояснив, що для абсолютно тоталітарної держави цілком характерний такий стиль поведінки.

«У світі залишилося небагато держав, які можна назвати гіршими за путінську Росію. Іран у цій невеликій кількості», – зазначив експерт.

Дикий пояснив, що базова логіка всіх тоталітарних країн – заперечувати свою провину в будь-яких злочинах, намагатися перекласти відповідальність. Однак зараз це було практично неможливо, зазначив Дикий.

На його думку, тому, що Іран визнав провину за авіакатастрофу, послужило кілька факторів.

Євген Дикий зауважив, що серед іранського керівництва знайшлися досить розумні люди, які просто тверезо оцінили, що в сучасному світі приховати збиття чужого лайнера нереально.

«Коли спецслужби низки країн, не тільки США, але й Канади, Британії, Франції в унісон підтвердили наявність у них доказів того, що літак МАУ збитий іранською ракетою, влада Тегерана тверезо оцінила, що далі заперечувати провину не вийде», – зазначив Дикий.

Експерт Міжнародного інституту демократій вказав, що Іран ризикував потрапити під міжнародні санкції не тільки з боку США, але й всієї світової спільноти, якби продовжив заперечувати свою провину.

Наймасштабніші авіакатастрофи світу за останні 40 роківЯкі країни помилково збивали ракетами пасажирські літаки, що сталося із польським бортом N1 та де найчастіше стаються авіакатастрофи через людський фактор або технічні несправності.

Говорячи про санкції проти Ірану на поточному етапі, Дикий звернув увагу, що є дві різні позиції: дуже жорстка позиція США і вкрай поблажлива позиція Євросоюзу, – аналогічно, як і в разі з РФ.

«Євросоюз у відносинах з Іраном так само, як і з Росією, схиляється до того, що спочатку потрібно вести переговори, а обмеження не повинні бути жорсткими. Штати зі свого боку, навпаки, вжили серйозних заходів і вимагають таких самих дій від європейських країн. Іран розуміє, що, якщо вони продовжать заперечувати провину, яка стала очевидною для всього Заходу, то отримають санкції навіть від Європейського Союзу, який просто буде змушений піти слідами Америки», – прокоментував Євген Дикий.

Експерт констатував, що спільні санкції США і ЄС для Ірану були б катастрофічними.

«Мабуть, влада Ірану вирішила, що все-таки краще посипати голову попелом, навіть виплатити компенсації. Для Тегерана це значно дешевше, ніж потрапити під загальні міжнародні санкції», – додав Дикий.

Також експерт припустив, що в цих обставинах і при такому розкладі сил влада Ірану дійсно може піти на те, щоб покарати винних у авіакатастрофі.

«Знову ж таки, зважаючи на абсолютний тоталітаризм, не виключено, що може дійти навіть до публічної страти на площі або подібних до цього середньовічних жахів. Ірану не складно знайти якихось стрілочників і демонстративно їх покарати», – резюмував Євген Дикий.

Нагадаємо, літак МАУ зазнав аварії в районі Тегерана вранці 8 січня. Повітряне судно здійснювало рейс зі столиці Ірану до Києва. Загинули всі 176 чоловік, що перебували на борту: 82 громадяни Ірану, 63 – Канади, 11 – України (усі 9 членів екіпажу і 2 пасажири), 10 – Швеції, 3 – Німеччини і 3 – Великої Британії.

Що відомо про трагедію Boeing-737 – за посиланням.

Також «Слово і Діло» вирішило нагадати про найбільш резонансні авіакатастрофи у світовій історії за останні 40 років.

Отримуйте оперативно найважливіші новини та аналітику від «Слово і діло» в вашому VIBER-месенджері.

ЧИТАЙТЕ у TELEGRAM

найважливіше від «Слово і діло»
Поділитися: