Міфи медреформи. Справжня реформа медицини розпочалася з приходом Супрун

Читать на русском
Валерій Дубіль

Піарники МОЗа акцентують: проблеми в медицині накопичувалися десятиліттями, а стали вирішуватися тільки з приходом команди Супрун. І саме Супрун задала напрямок реформування системи охорони здоров'я.

Я вже писав про те, що медичну «реформу» від влади складно назвати реформою для людей. Реформи, як такої, немає – є окремі проекти. Цього разу з експертами проаналізував, коли вони почалися, хто був їх ініціатором і які раніше були результати.

Медреформи як такої немає – є окремі проекти. Коли вони почалися, хто був їх ініціатором і які раніше були результати  –  в матеріалі народного депутата Валерія Дубіля.

Пілотний проект з реформування охорони здоров'я в Дніпропетровській, Донецькій, Вінницькій областях та м. Києві був затверджений законом України №7 липня 2011 року №3612-VI – задовго до приходу команди Супрун. Він ставив собі за мету реформувати первинну медичну допомогу, започаткувавши сімейну медицину і систему надання спеціалізованої медичної допомоги в регіонах, створивши госпітальні округи:

  1. Виділити первинку із загальної системи фінансування і розвивати її на базі сімейної медицини. Фінанси перерозподілити з інших рівнів допомоги. Створити центри первинної медико-санітарної допомоги;

  2. Автономізувати медзаклади. Перейти від бюджетних до договірних відносин. Організувати фінансування медзакладів на основі договорів на медичне обслуговування населення;

  3. Сформувати госпітальні округи і перепрофілювати слабонавантажені лікарні.

Тепер знайдіть відмінності цієї стратегії Богатирьової-Акімової від стратегії реформи Супрун.

Ще до приходу Супрун була реально створена система первинної медичної допомоги в нашій країні, адже пілот не просто декларував її розвиток. Так, були створені спеціалізовані установи з її надання, вирішувалося питання нестачі лікарських кадрів на первинному рівні. Зміна державного замовлення та створення системи перепрофілювання для лікарів дозволила з 2011 до 2015 року підготувати більш ніж 5 тис. сімейних лікарів – 20% від необхідної кількості. За час керування МОЗ командою Супрун було підготовлено менш ніж 600 сімейних лікарів.

Пілот був визнаний настільки вдалим, що в березні 2015 року уряд і грузинський міністр-реформатор Квіташвілі пропонував продовжити пілотний проект і розширити його ще на чотири області.

Медреформи як такої немає – є окремі проекти. Коли вони почалися, хто був їх ініціатором і які раніше були результати  –  в матеріалі народного депутата Валерія Дубіля.

Реальний старт медреформи – ухвалення закону №2002 від 06.04.2017 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я». Саме цей документ змінює організаційно-правові механізми в охороні здоров’я. Його приписують діючій в.о. Міністра Уляні Супрун.

Але ідеологія автономізації медичних установ була наріжним каменем ще під час реалізації пілотного проекту з реформування охорони здоров'я в 2011-2013 роках (див. міф N 13.1), а сам законопроект 2309, який став після прийняття Законом № 2002, розробили і подали до ВР задовго до призначення Супрун на посаду в.о. Міністра – ще 10.12.2015 року. При цьому авторським колективом законопроекту був практично весь склад профільного комітету ВР, на чолі з «головним противником реформ» – Ольгою Богомолець.

Внесок же «реформаторської команди МОЗа» і особисто Супрун в процес впровадження нових фінансових механізмів в охороні здоров'я полягає в тому, що МОЗ не зміг у встановлені для цього цим законом півроку (вірніше вже 16 місяців з квітня 2017 року), розробити необхідну нормативно-правову і підзаконну базу для його реальної практичної реалізації. Через це, донині (а закон повністю вступив в силу 06.11.2017) створені за цим законом на базі медичних установ некомерційні комунальні підприємства, не можуть фінансуватися за визначеним законом механізмом – через укладення з ними договорів на медичне обслуговування населення. МОЗ не розробив типовий договір, порядок його укладення і порядок розрахунку вартості медичних послуг.

Медреформи як такої немає – є окремі проекти. Коли вони почалися, хто був їх ініціатором і які раніше були результати  –  в матеріалі народного депутата Валерія Дубіля.

Одним з найуспішніших реформаторських досягнень Супрун у 2017 році у Кабміні вважають проект з реімбурсації ліків для гіпертонії, діабету і бронхіальної астми.

Однак, цей проект – не новий, а продовження і повна калька пілотного проекту Богатирьової з регулювання цін і реімбурсації на ліки для гіпертоніків. Він був затверджений постановою КМУ від 25 квітня 2012 р. № 340 «Про реалізацію пілотного проекту відносно запровадження державного регулювання цен на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою» і реалізовувався з 01.07.2012 по 31.12.2014.

Згідно з ним, ціни на ліки для гіпертоніків регулювалися на базі даних про ціни в референтних країнах, пацієнти отримували безкоштовні або частково оплачувані ними ліки в аптеках і за паперовим рецептом сімейного лікаря або терапевта. Тоді вдалося знизити ціни на ліки на понад 15%, пацієнти отримували ліки або безкоштовно, або платили в аптеці 30-60% від їхньої вартості.

Наступним етапом і продовженням пілота Богатирьової мало стати розширення номенклатури реімбурсації на ліки для цукрового діабету та бронхіальної астми. Що і зробила Супрун в 2017 році, як вірний послідовник Богатирьової.

Всі позитивні моменти пілотного проекту разом з усіма його недоліками перекочували в новий «реформаторський» проект МОЗа. Єдина відмінність – при старті проекту «Доступні ліки» в 2017 році МОЗ не врахував ризики дефіциту і фізичну відсутність ліків в аптеках, адже при різкому збільшенні попиту на них різко знизилась ціна. У результаті – майже відразу найдешевші і безкоштовні ліки з аптек зникли. Натомість, у 2012 році перед реалізацією проекту державою був спеціально створений двомісячний запас препаратів, що брали участь в проекті, і таку ситуацію вдалося уникнути.

Медреформи як такої немає – є окремі проекти. Коли вони почалися, хто був їх ініціатором і які раніше були результати  –  в матеріалі народного депутата Валерія Дубіля.

Реформатори голосно заявляють: ми перемогли корупцію при закупівлі ліків, перевівши їх з МОЗа – на міжнародні організації. Але насправді Супрун не має ніякого відношення до цього процесу. І закон, і підзаконні акти до нього були прийняті задовго до її приходу в МОЗ. Міжнародні закупівлі ввели Законом України № 269-VIII від 09.03.2015 р. «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення своєчасного доступу пацієнтів до необхідних лікарських засобів та медичних виробів шляхом здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі». Відповідний законопроект подали ще раніше – 17.02.2015. Керівником авторського колективу законопроекту була все та ж «головний противник реформ» Ольга Богомолець.

Впровадження міжнародних закупівель (підготовка і прийняття підзаконних актів, висновок перших угод з міжнародними організаціями, здійснення перших закупівель через них) відбувалася в МОЗі протягом 2015 року за часів міністра Квіташвілі. Команда Супрун прийшла до МОЗа вже в середині другого року проведення закупівель, коли була затверджена номенклатура закупівель 2016 року.

З приходом Супрун ситуація з головною проблемою міжнародних закупівель – тривалим терміном їхнього здійснення – не тільки не покращилася, а й істотно погіршилася. Влітку 2016 року Супрун уклала договори з міжнародними організаціями на поставку ліків за кошти бюджету-2016 аж наприкінці року – в грудні, а поставки за цими договорами проходять ще досі (на середину липня 2018 року було поставлено ліків та медвиробів тільки на 84,7% від перерахованих у 2016 році коштів та 37% від перерахованих у 2017 році коштів).

Саме за Супрун ухвалили зміни до правил проведення закупівель, які дозволяють міжнародним організаціям здійснювати поставки впродовж 1,5 року після отримання авансу. Договори з міжнародними організаціями про закупівлі у 2017 році уклали так само, як і в 2016, – в кінці бюджетного року (Супрун була вже на посаді понад рік). За рахунок коштів бюджету 2017 року надано ліків на початок вересеня тільки 37% від сплачених авансом бюджетних коштів, при цьому вакцин – тільки на 2,7%.

Медреформи як такої немає – є окремі проекти. Коли вони почалися, хто був їх ініціатором і які раніше були результати  –  в матеріалі народного депутата Валерія Дубіля.

Команда Супрун не є автором стратегічних документів щодо реформування охорони здоров'я України, які лягли в основу реалізовуваних ними кроків.

«Національна стратегія побудови нової системи охорони здоров’я в Україні на період 2015-2025 років» розроблена задовго до приходу до МОЗ Супрун в листопаді 2014 року – ще під час міністерської каденції Олега Мусія стратегічної консультаційної групою, до складу якої входили представники МОЗ, професійних лікарських організацій, міжнародних партнерів (Світового банку, ВООЗ, МВФ).

Другий стратегічний документ реформи – концепція реформування охорони здоров'я. Концепція побудови нової національної системи охорони здоров'я була розроблена МОЗ України спільно з профільним комітетом Верховної Ради й ухвалена на спільному засіданні колегії та вченої ради МОЗ України 15.07.2016, під час керівництва МОЗ в. о. міністра Віктором Шафранським, також до приходу до МОЗ команди Супрун.

Основні стратегічні документи з реформування системи охорони здоров'я України були прийняті ще до приходу до МОЗ Супрун.

Закон про фінансові гарантії – єдине досягнення команди Супрун, хоча також викликає суперечки.

Якщо порівняти остаточний текст скоростиглого і недопрацьованого закону України №2168 «Про Державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення з початковим текстом законопроекту №6327 «Про Державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів», поданий МОЗ в ВР 10.04.2017 року, то можна сміливо заявити, що це два абсолютно різних документи. І авторство остаточного тексту закону належить не МОЗ і його експертам, а робочій групі та депутатам профільного парламентського комітету.


Підписуйтесь на наші аккаунти в Telegram та Facebook, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Загрузка...