Міфи медреформи. На реформу вистачить грошей

Читать на русском
Валерій Дубіль

Минулого разу я спростовував міфи медреформи про те, що кожен українець зможе обрати собі сімейного лікаря, а навантаження на лікаря буде таким самим, як в Європі. Сьогодні поговоримо про черговий міф: на реформу вистачить грошей. Та розглянемо скільки коштів виділялося на медреформу в Польщі.

Медицина може стати безкоштовною, лише якщо на це вистачить грошей у бюджеті (Дивіться міф №4). Скільки ж реально потрібно для цього? Можемо визначити трьома способами.

Скільки грошей потрібно на проведення медичної реформи та чи вистачить тих коштів, що вже виділені з держбюджету? Про це – в матеріалі народного депутата Валерія Дубіля.

1. За часткою витрат на охорону здоров'я в загальному обсязі державних витрат країни. ВООЗ вважає, що мінімальний рівень витрат на охорону здоров'я має становити не менш ніж 6% від ВВП. Прогноз офіційного ВВП України на 2018 рік – 3 247,7 млрд грн. Щоб забезпечити фінансування охорони здоров'я в розмірі 6% ВВП, потрібно закласти 195 млрд грн. Але це офіційний ВВП, в оцінках ВООЗ ідеться не про офіційний, а про реальний ВВП країни. За оцінками МВФ, частка тіньової економіки в Україні понад 44%, отже, реальний ВВП (з урахуванням тіньової економіки) становить 5 799,5 млрд грн, а оптимальний обсяг фінансування охорони здоров'я – 348 млрд грн (бюджет і кошти пацієнтів).

2. За забезпеченням паритетності зростання фінансування всіх рівнів медичної допомоги. Якщо врахувати тарифи МОЗ на первинну медичну допомогу, то лише на первинну допомогу для всіх українців цього року потрібно було виділити 24,15 млрд грн (у 2,48 раза більше, ніж у 2017 році, тоді воно склало 9,7 млрд грн). А для забезпечення в 2019 році капітаційної ставки на рівні 410 грн – 26,8 млрд грн (у 2,76 раза більше, аніж у 2017-му).

Це означає, що загальні витрати на всю систему медичного обслуговування населення (субвенція та програма державних гарантій на первинну медичну допомогу) мають складати 144,15 і 160,4 млрд грн відповідно. При цьому в 2018-2019 роках загальні витрати системи охорони здоров'я повинні скласти більш ніж 280 млрд грн.

3. За часткою первинної медичної допомоги в загальних витратах у системі медичного обслуговування населення. У стабільних системах охорони здоров'я на фінансування первинної медичної допомоги направляється 10-15% від загального фінансування всієї системи медичного обслуговування. Значить, потреба у фінансуванні на 2018-2019 роки інших видів медичної допомоги становить 137 і 151,9 млрд грн, а загальна потреба у фінансуванні системи медичного обслуговування населення в 2018 році становить 161,2 млрд грн, а в 2019-му – 178,7 млрд грн. І це лише медичне обслуговування населення. Додайте сюди фінансування системи громадського здоров'я, централізованих програм лікування, відомчу медицину (у країні, що воює, особливо актуально) тощо, й загальний обсяг фінансування охорони здоров'я знову перевищить 210-218 млрд грн.

Лише за умови виділення таких сум можна говорити про дійсно безоплатну медицину та виживання лікарень без додаткових платних медичних послуг. Але без значного зростання економіки й доходів державного бюджету виділити подібні суми з бюджету неможливо.

Що тоді робити?

Єдиною реальною можливістю повноцінно профінансувати українську медицину є запровадження загальнообов’язкового державного медичного страхування. За працюючого сплатить роботодавець, за решту – держава.

Довідкова інформація:

Польська медицина має 34 млрд дол. на рік

У сусідній Польщі при населенні 38 млн загальні витрати на охорону здоров'я в 2017 році склали понад 34 млрд дол. Із них 70% – державні витрати. Це понад 22 млрд дол. (4,2% ВВП).

З них на систему медичного обслуговування населення через єдиного закупівельника направлено близько 19 млрд дол. (більш ніж 500 млрд грн на рік). Решта фінансування – кошти громадян (прямі платежі або добровільна страховка). При цьому система охорони здоров'я Польщі вважається однією з найбільш неефективних в ЄС. У рейтингу Європейського індексу здоров'я пацієнта за 2016 рік Польща посіла 31-ше місце серед 34 країн.

У 2017 році Польща ухвалила нову програму реформування охорони здоров'я, яка, зокрема, передбачає значне збільшення державного фінансування в 2025 році до 6% ВВП. Крім того, Польща відмовляється від єдиного закупівельника медичних послуг (аналога створеної в Україні Національній службі здоров’я), оскільки його функціонування призводить до монополізації ринку.


Підписуйтесь на наші аккаунти в Telegram та Facebook, щоб першими отримувати важливі новини та аналітику.


Загрузка...
Загрузка...