Податки для автомобілістів: 25 тисяч гривень за «розкіш»

З 1 липня 2015 року власники авто, об’єм двигуна яких становить більше трьох літрів, платитимуть транспортний податок у розмірі 25 тисяч гривень.

З 1 липня 2015 року автомобілісти зобов’язані сплачувати транспортний податок на розкішні авто. Так, власники автівок з об'ємом двигуна понад 3 л і віком не більше 5 років повинні сплатити податок у розмірі 25 тисяч грн.

Така норма була ухвалена в рамках податкової реформи. 28 грудня Верховна Рада за поданням Кабінету міністрів розглянула і прийняла поправки до Податкового кодексу. Так, з 1 січня 2015 року вже набули чинності резонансні поправки, що вводять транспортний податок, новий акцизний збір на автобуси і вантажний транспорт, акциз на електродвигуни, а також відновлюють акцизний збір на переобладнані автомобілі.

Платниками нових податків, у т. ч. транспортного податку, є особи як фізичні, так i юридичнi. Не оминули податкові зміни й іноземців. Транспортний збір вважається мiсцевим податком і є різновидом податку на майно. За його допомогою (і в рамках децентралізації) будуть наповнюватися місцеві бюджети. Тож, обчислюється він за мiсцем реєстрацiї платника податку, тоді як нерезиденти сплачуватимуть його за мiсцем реєстрацiї транспортного засобу. За кожен легковий автомобiль, що підпадає під зазначені норми, власниковi авто доведеться сплачувати податок у розмiрi 25 тисяч гривень на рік, або 2083 гривнi за кожен мiсяць володіння. Для нового власника податок нараховується з мiсяця набуття права власності. У той же час, якщо автомобілю більше 5 рокiв, то платити транспортний збір уже не потрiбно.

В Міністерстві фінансів від нового податку тільки в 2015 році очікують 400 млн гривень бюджетних надходжень. Там повідомляють, що податок на розкішні автомобілі стосується лише 17 тис. транспортних засобів, або 1,3% від усієї їх кількості.

Відповідно до нового податкового кодексу, автомобілісти мали до 1 липня отримати повідомлення про сплату податку та відповідні платіжні реквізити. Власники авто повинні сплатити податок упродовж 60 днів, або ж заплатити чималий штраф. У разі невчасної сплати, згiдно з нормами Податкового кодексу, на суму податкового боргу пiсля закiнчення зазначених строків нараховується пеня в розмiрi 120% рiчних облiкової ставки НБУ. Враховуючи діючу ставку НБУ, розмір пені становить 36% за 1 рік прострочки сплати податку. Окрім пені на суму узгодженого зобов’язання нараховується і штраф. Він сягає 10%, якщо прострочення до 30 календарних днiв, і 20%, якщо сплата не відбувалася бiльш ніж 30 днiв.

Експерти вважають новий податок нераціональним, тому що ніде у світі не нараховується податок на об’єм двигуна. За словами голови Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олега Назаренка, у світі береться податок з потужності. Всі провідні автоконцерни світу роблять ставку не на об'єм двигуна, так звані атмосферники, а на турбінні двигуни. На його думку, об'єм двигуна автомобіля абсолютно не є мірилом розкоші або достатку його власника.

«Подивіться, які автомобілі під податок не підпадають. Починаючи з BMW X6 і закінчуючи Porsche Panamera. А з іншого боку абсолютно бюджетний SsangYong (3.5 л) – вже вважається «розкішним». Ще один момент. Справа в тому, що ніде в світі немає так званого подвійного оподаткування, яке виникає з введенням транспортного податку», – зазначив Назаренко.

В цілому ж, можна вважати, що українцям ще пощастило. Згідно з початковим проектом податкових поправок, в розряд оподатковуваних потрапляли автомобілі з об'ємом дизельного двигуна від 2500 куб см.

І хоча під новий транспортний податок, що почав діяти цього місяця, потрапили всього 1,3% машин, про інших автомобілістів держава також не забула. Ще з 1 січня зріс акцизний збір на легкові автомобілі залежно від об'єму двигуна й терміну експлуатації, а також на переобладнані легкові автомобілі, які були ввезені як комерційні, тобто без сплати акцизу. А в якості «компенсації» зростання податків уряд скасував збір за першу реєстрацію автомобіля. Тож по суті будь-який автомобіль в Україні остаточно став розкішшю. Особливо – якщо врахувати ціну на бензин.

Анастасія Оратовська, спеціально для «Слово і Діло».