Сезон відпусток: що відбувається з українським туризмом?

У зв'язку з падінням рівня доходів і девальвацією національної валюти виїзний туризм в Україні скоротився на третину. При цьому у внутрішнього туристичного ринку з'явилися небувалі раніше перспективи розвитку.

Липень і серпень – традиційні місяці для відпусток як за кордоном, так і всередині країни. Але економічна і політична криза, війна на Сході, девальвація гривні – фактори, які змінили плани сотень тисяч українців. «Слово і Діло» вирішило дізнатися, як ідуть справи з українськими туристами.

Грошей немає

Дані соціологічних досліджень невтішні: більшість українців у 2015 році не мають можливості відпочити. Так, згідно з соцопитуванням Київського міжнародного інституту соціології, проведуть свою відпустку вдома 68% українців. У порівнянні з 2014 роком таких людей стало більше на 6%.

Водночас 24% людей, які відпустку проведуть в домашніх умовах, взагалі не мають можливості куди-небудь виїхати. Для порівняння, минулого року таких українців було лише 17%. Решта 32% громадян планують кудись вибратися на відпочинок. Серед них більшість поїдуть в Карпати чи на інші українські курорти, 5,3% поїдуть на дачу, а 4% опитаних – до родичів у село. Виїхати за кордон на відпочинок планують тільки трохи більше одного відсотка українців. Ще менше – 0,8% респондентів – поїдуть у Крим.

Курс на Карпати

Хоча цього року заморські курорти не побачать натовпів українських відпочивальників, зате внутрішній туризм переживає хороші часи. Якщо говорити про поїздки в Європу, мандрівників лякають не тільки ціни, а й нові адміністративні бар'єри в шенгенській зоні. Але для внутрішнього туризму жодних обмежень немає, а девальвація гривні стимулювала туристів вибирати місця для відпочинку в Україні.

За інформацією власників турагентств, кількість внутрішніх туристів збільшилася в десятки разів. «Переваги українського туризму – це насамперед дешевизна та відсутність потреби оформлювати візу. На 25% зросла відвідуваність українцями Карпат та Одеси, а кількість туристів на вихідні до Львова, Кам'янця-Подільського та Мукачевого збільшилася за останній рік удвічі», – говорить засновник туркомпанії «TourSale» Ольга Тихоступ. Крім того, туроператори відзначають підвищений інтерес до Буцького каньйону в Черкаській області, заповідника Качанівка біля Чернігова, дендропарку Тростянець та Батурина.

В принципі, причини вибору українцями бюджетних місць для відпочинку очевидні. Адже за останній рік реальна зарплата впала майже на 30%: Держкомстат заявляє, що середня зарплата штатних працівників у квітні 2015 склала 3998 гривень. При такому рівні доходів логічно, що українці не можуть собі дозволити відпочинок навіть на дешевих європейських курортах. Наприклад, минулого року тижневий відпочинок у «бюджетній» Чорногорії коштував до 10 тис. грн, а зараз – 16-18 тис. грн. Втім, крім браку коштів, є й інша причина скорочення кількості виїзних турів майже на третину – посилення вимог до оформлення документів з боку країн Шенгенського союзу. З сьогоднішнього дня в Україні розпочато збір біометричних даних. Відтепер всіх заявників на шенгенську візу будуть фотографувати і знімати у них відбитки пальців у консульствах і у візових центрах. І нарешті, третя причина – подорожчання страхових полісів у 1,5-2 рази.

Час можливостей

Фахівці вбачають у девальвації гривні та падінні рівня виїзного туризму і позитивні сторони. Наприклад, на думку експерта з туризму «Реанімаційного пакету реформ» Павла Бабенка, така ситуація дає приголомшливі можливості для розвитку внутрішнього ринку. «Головною особливістю даного туристичного сезону є поступова переорієнтація туристичних операторів на внутрішній ринок. Сама ситуація змушує гравців ринку шукати нові шляхи залучення туристів: придумувати нові тури, вносити різноманітність у пропозиції. Зараз спостерігається відмінне завантаження готелів і міні-садиб у Карпатах та Одеській області, також Львів традиційно не втрачає потік туристів, підтримуючи рівень постійною роботою над різноманітністю туристичного продукту», – розповідає «Слову і Ділу» експерт.

Однак, за словами Бабенка, Україні сьогодні не вистачає якісної туристичної інфраструктури та уваги влади до галузі, хоча за допомогою туризму можна збільшити потік інвестицій в регіони.

«Завдяки громадським активістам ситуація починає змінюватися, вдається поступово донести до представників влади, що туризм має величезний потенціал. У більшості країн світу доходи від туризму становлять до 10% ВВП, у нас же не дотягує і до 2%. За умови швидких реформ у сфері туризму з боку держави, результати буде видно через 1-2 роки. Плюс необхідна програма популяризації відпочинку всередині країни. Але, головним чином, держава повинна дати можливість ринку самостійно розвиватися, допомагаючи лише стимулами для розвитку – преференціями в оподаткуванні, пільгами і т.д», – підсумовує Бабенко.

Що ж, здається падіння попиту на «закордон» і справді може змінити ситуацію в українському туризмі. Адже за допомогою консолідації зусиль з розвитку туризму для комплексної реалізації стратегії просування туристичного продукту країни, Україну можна зробити привабливою не тільки для внутрішнього споживача, а й для європейців. І тоді вже, за наявності європейського сервісу, українці в принципі не матимуть потреби вкладати кошти в чужі економіки.

Анастасія Оратовська, спеціально для «Слово і Діло»