Оформлення паспорта: реформи адмінпослуг у Києві немає

У житті кожного українця виникають моменти, коли доводиться пережити поневіряння під назвою «звернення у паспортний стіл». По-перше, це отримання першого цивільного паспорта в 16 років. По-друге, і по-третє – вклейка нових фотографій в 25 і 45 років. І в останню чергу за частотою – зміна прізвища та місця прописки. Журналіст «Слова і Діла» на власному досвіді перевірила, чи відбулися якісь зміни у сфері надання українцям адміністративних послуг.

Навіщо це робити

За законом, оформлення громадянського паспорта – вкрай неклопітка, швидка й проста процедура. Але за фактом – це бюрократичне пекло. Міфи й анекдоти про паспортні столи – гумор лише частково. В цілому легенди про оформлення документів виявляються правдивими.

Для отримання свого першого паспорта потрібно небагато: заява, свідоцтво про народження та 2 фотокартки розміром 3,5х4,5 см. Приблизно такий же набір і при «вікової» вклейці фотографій. За винятком того, що доведеться прихопити свій паспорт. А тим, хто змінює паспорт через зміну прізвища, крім зайвого фотографії потрібно захопити і документ, на підставі якого ця зміна відбувається, наприклад, свідоцтво про шлюб. Правда, найцікавіше починається після – коли ви дізнаєтеся, що кожен намагається вам (не)допомогти його оформити.

Невідповідність законодавству виникає ще на етапі подачі документів. По-перше, на офіційному веб-порталі центру адміністративних послуг у Києві будуть стверджувати, що фотографії потрібні матові. На ділі, під час подачі документів вас обов'язково відправлять переробляти їх на глянцеві (середня вартість фото на документи в Києві – 40 грн за 4 фото). По-друге, виявиться, що подати документи ви можете в три різних інстанції: в ЖЕК, відділення Державної міграційної служби (він же паспортний стіл) і в Центр надання адміністративних послуг. В принципі, прийняти документи повинні в кожному з місць. Але по можливості постараються перенаправити «на інший день», в «інший кабінет», в «інше місце».

Уточнювати деталі краще телефоном до виїзду в держструктуру. Як показує практика – краще відразу у всіх місцях, куди можна подати пакет документів. І перше, що ви повинні врахувати – обслуговувати вас буде тільки той паспортний стіл або «вікно» центру адмінпослуг, до якого ви прикріплені пропискою. Звернутися в найближчий із них, навіть якщо ви живете в іншому місті, не вийде – доведеться все одно їхати за місцем прописки.

Що потрібно пам'ятати

Предмет даного експерименту – заміна паспорта у зв'язку зі зміною прізвища з київською пропискою у Святошинському районі. На жаль, навіть за допомогою телефонних інструкцій убезпечитись від поширених помилок не вийде. Але підстрахуватися перед переоформленням документів все ж можна.

Помилка №1. Повірити на слово

Швидше за все, за телефоном «адміністративного вікна» вам порекомендують звернутися безпосередньо до свого районного відділення Державної міграційної служби. Аргументом оператора на іншому кінці дроту виявиться те, чого так всі бояться – черга. У той же час, у відділенні ГМС вам скажуть те ж саме. Порада: черги не уникнути. Вибирайте, куди зручніше добиратися. Уточніть по телефону, який конкретно кабінет вам потрібен і дізнайтеся точний час прийому саме в ньому, інакше ви почуєте загальні години прийому громадян.

Помилка №2. Залагодити швидко

Швидко залагодити питання в місті Києві точно не вийде. Кілька годин у черзі – це те, що гарантовано чекає будь-кого: чи то центр адмінпослуг, чи паспортний стіл. Порада: запасіться терпінням, звільніть для цього цілий день.

Помилка №3. Розібратися на місці

Не очікуйте, що зможете вирішити проблеми з відсутніми документами, ксерокопіями та заявами на місці. Порада: Підготуйте весь «пакет» заздалегідь, особливо це стосується загублених, украдених і «прострочених» паспортів: у таких випадках обов'язкова квитанція про сплату держмита (34 грн за втрачений і 51 грн – за прострочений паспорт), та акт-копія постанови про порушення або про відмову в порушенні кримінальної справи, видана МВС. У разі ж «прострочення» вклейки фотографії, необхідно скласти акт про прострочення. Приготуйтеся, що чергу доведеться вистояти кілька разів: за актом, за квитанцією, а ще – шукати, де зробити їх ксерокс. Важливо! Держмито вилучається з фізичних осіб за переоформлення громадянського паспорта тільки у випадку втрати, крадіжки або прострочення паспорта. В інших випадках органи Міграційної служби, ЖЕКу або Центру надання адміністративних послуг вимагатимуть квитанцію про оплату не можуть: за законом оформлення-переоформлення – безкоштовне.

Помилка №4. В очікуванні сервісу

Не варто сподіватися, що держпрацівники, до яких ви звернетеся «просто запитати» дадуть вам правильні відповіді. Якщо вам кажуть, що вам в «5 кабінет», цілком може виявитися, що вам в «9 кабінет». Порада: читайте таблички на дверях і просто змиріться, що ввічливого поводження, послужливості або допомоги тут немає. Пам'ятайте про обідню перерву, яка в держструктурах триває (де-факто) з 12:45 до 14.15. За законом на оформлення нового паспорта у ГМС є 30 робочих днів, на вклеювання фотографії – 5 робочих днів. Насправді ж норми і граничні рамки порушуються.

Особистий досвід

Подачу документів на оформлення паспорта у зв'язку зі зміною прізвища у Святошинському відділенні Державної міграційної служби України за адресою вул. Гната Юри, 9, можна назвати успішною. Пройдені: три черги в два «неправильно пораджених» кабінети й один правильний – 5 годин, даремно зняті «ксерокопії» – 5 грн, перероблені фото – 40 грн. Крім того, порушення часових рамок обіду і прийому громадян, вирішення співробітниками відділення ГМС «особистих питань», відсутність кондиціонування, води і туалету для відвідувачів.

Варто відзначити, що в недалекому майбутньому українців чекає перехід на новий паспортний зразок: з 1 січня 2016 року громадяни України будуть отримувати пластикові біометричні внутрішні паспорти. Зараз же залишається надія, що зі зміною «корочки» на «картку» відбудеться і справжня революція у сфері надання адмінпослуг.

Анастасія Оратовська, спеціально для «Слово і Діло».