Економія на бідних. По кому вдарить пенсійна реформа?

Система народного контролю «Слово і Дело» проаналізувала пенсійну реформу-2015 в Україні, яку мають намір провести в уряді.

Соціальні виплати для громадян завжди були елементом суперечок і дискусій українського уряду. Остання спроба «перезавантажити» пенсійну систему була 4 роки тому. Тоді «слуги народу» запевняли, що збільшення загального пенсійного стажу на 10 років дозволить наповнити Пенсійний фонд. Зараз міністр соціальної політики Павло Розенко визнав: «Якщо говорити прямо, Пенсійний фонд – банкрут, а на виплату пенсій в тих розмірах, які існують сьогодні, Пенсійному фонду не вистачає 80 мільярдів».

Копійчаний дохід і курс на «виживання» не стали перешкодою для чиновників, щоб вирішити проблему дефіциту ПФ за рахунок пенсіонерів. З 1 квітня 2015 року уряд вирішив скоротити пенсії працюючим пенсіонерам на 15%. Як запевняє уряд, міра тимчасова і триватиме до кінця 2015 року. Мета – збалансувати Бюджет і скоротити дефіцит Фонду. Тільки от такі обіцянки пенсіонерів зовсім не гріють. Як відомо, немає нічого більш постійного, ніж тимчасове.

«Обіцяти, що в період важкої економічної кризи, що пронизав кожну сферу, ми будемо стрімко підвищувати пенсії та зарплати, було б брехнею. Сьогодні країна повинна вижити і зробити все, щоб провести економічні та соціальні реформи, які дадуть результат вже в найближчій перспективі», – заявив міністр соцполітики Павло Розенко.

2 березня Верховна Рада прийняла проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення». 11 березня Президент України підписав закон. Напередодні травневих свят Кабінет міністрів вніс до парламенту проект закону про введення накопичувальної системи пенсійного забезпечення. Таким чином, вже з 2017 року уряд обіцяє трирівневу пенсійну систему.

Отже, відповідно до змін у законодавстві, з 1 квітня розмір пенсій працюючим пенсіонерам понад 1423 грн урізали на 15%, а працюючі держслужбовці й зовсім позбудуться пенсійних виплат. Винятки становлять лише інваліди першої та другої групи, інваліди війни третьої групи, учасники бойових дій, члени сімей загиблих військовослужбовців.

Суть запланованої реформи в тому, що українці отримуватимуть пенсії не з одного джерела, як зараз, а з трьох – солідарної (діє зараз і формується за рахунок відрахувань працездатного населення) та накопичувальної системи, а також системи недержавного пенсійного страхування. З підготовленого урядом законопроекту випливає, що участь в накопичувальній системі буде обов'язковою для всіх працюючих громадян у віці до 35 років. Для всіх, хто старший – на добровільній основі.

В цілому, пенсійна система-2015 має такі основні нововведення:

  1. Введення 2-го та 3-го рівнів пенсійного страхування. Тобто додатково до солідарної системи (принцип «загальної казни») з'являться особисті накопичувальні пенсійні рахунки (2-й рівень), на які піде частина грошей, що перераховуються зараз роботодавцем в «загальний казан» Пенсійного фонду та особисті накопичувальні рахунки в недержавних ПФ, куди працівник добровільно щомісяця перерахує частину заробітку, щоб потім довічно отримувати надбавку до солідарної пенсії (з 1 січня 2017 року). Обов'язковий накопичувальний рівень – люди, молодші 35 років, добровільний – від 36 до 55 років.

  2. Відмова від спецпенсій для народних депутатів, чиновників, суддів, прокурорів, у яких пенсії за рівного стажу та однакових заробітків в 1,5-2 рази вище, ніж у звичайних громадян (тільки з 1 січня 2016 року).

  3. Пільговий пенсійний вік будуть поетапно підвищувати протягом 5 років до 65 років.

  4. Всім пенсіонерам, які мають пенсію більше 1423,5 гривень і при цьому працюючим, виплати знижені на 15%. Обмеження тимчасові й діятимуть до 1 січня 2016 року.

Експерт «Реанімаційного пакету реформ» з питань пенсійного забезпечення Володимир Щербина переконаний: пенсійна реформа не проведена, оскільки в найближчі два роки ніяких змін не буде. У той же час незрозуміло, як пенсіонерам жити вже сьогодні, підкреслює експерт.

«Фактично до 2017 року зберігається стара солідарна пенсійна система, яка є зараз. А саме вона суперечить здоровому глузду і призводить до того, що суспільство бідніє. Зміни почнуть діяти лише через два роки, зокрема, накопичувальний рівень, хоча скорочення на 15% ввели вже зараз. На рахунок особистих пенсійних рахунків, то ті хто мають можливість відкладати, роблять це і зараз. Так що не можна вважати це повноцінною реформою, яка дозволить не турбуватися про старість», – вважає Щербина.

Депутати від «Батьківщини» також не згодні з тим, що пенсії працюючим пенсіонерам будуть виплачувати в розмірі 85 відсотків. Нардепи проти поетапного підвищення на 5 років пільгового пенсійного віку для жінок і збільшення страхового стажу для осіб, які мають право на пільгову пенсію.

«Ми вважаємо зміни в пенсійному законодавстві аморальними і вони тільки ускладнять ситуацію з Бюджетом», – заявила лідер партії «Батьківщина» Юлія Тимошенко.

Тим часом, депутат «Оппоблоку» Юрій Павленко взагалі збирався притягати до відповідальності всіх, хто «позбавив пенсій громадян України». Щоправда, далі цієї заяви справа не дійшла. А Наталія Королевська обіцяла звернутися до Конституційного суду, якщо парламент прийме закон про обмеження виплати пенсії працюючим пенсіонерам. Парламент прийняв. Президент підписав. От тільки позову як не було, так і немає.

Тим часом, формування нового пенсійного страхування наштовхнулося на шалений опір чиновницького апарату.

«У кулуарах обговорення законопроекту мені кажуть прямим текстом: не чіпай систему спецпенсій, не скасовуй пенсійну систему для суддів, прокурорів, народних депутатів, міністрів, митників, податківців, чиновників різного рівня і реформа пенсійної системи буде проголосована 300-ми голосами «за», – повідомив Розенко.

Економіст Олександр Охріменко переконаний: «Спецпенсії – це традиційна тема для чиновників. На трибуні Майдану всі були за ліквідацію цих самих спецпенсій, але як тільки самі зайняли місця «попередників», відразу все забули. У нас з 2003 року через це жлобство ніяк не запустять другий рівень пенсійного забезпечення. Вже й президентів міняли, і Майдани робили. А все ніяк», – констатує експерт.

У той же час депутат від «БПП» Мустафа Найєм вважає, що пенсійна система – один з багатьох «гордієвих вузлів», який не вдавалося розрубати жодному уряду.

«Реформування системи нарахування пенсій не пройде безболісно, але в першу чергу вдарить по тих категоріях населення, які всі ці роки користувалися т. зв. спецпенсіями – прокурори, судді, міністри, народні депутати, співробітники фіскальних органів, митники та інші привілейовані чиновники. Війна за цей закон буде крутішою, ніж за антиолігархічний пакет – палки в колеса від тисячі чиновників (нинішніх і минулих) можуть виявитися запеклий опір купки великих бізнесменів», – повідомив Найєм.

Словом, для сьогоднішніх пенсіонерів нинішній стан справ – швидше рух назад. Особливо якщо врахувати рівень очікуваної інфляції і багаторазово виросли тарифи на житлово-комунальні послуги. А враховуючи те, як депутати раніше воювали за «податок на розкіш», нинішня боротьба за спецпенсії може призвести лише до поділу суспільства на «пенсіонерів-олігархів» і «пенсіонерів-жебраків».

Марина Шевченко, спеціально для «Слово і Діло»