Чи спростить ліквідація МРЕВ купівлю та продаж авто для українців?

«Слово і Діло» вирішило з'ясувати, якими можуть бути наслідки ліквідації МРЕВ і довідок-рахунків для автомобілістів.

Автомобілісти та власники усіх видів транспорту святкують чергову перемогу: в МВС нарешті повідомили про ліквідацію ще радянських за своєю суттю Міжрайонних реєстраційно-экзаменаційних відділів Державної інспекції безпеки дорожнього руху – так званих МРЕВ.

Радіти є чому: згідно із планами керівництва Міністерства внутрішніх справ щодо реформування галузі надання адміністративних послуг населенню, на зміну корупційним монстрам МРЕВ прийдуть прості та зрозумілі процедури отримання усіх можливих дозволів, довідок, посвідчень, техпаспортів у нових Сервісних центрах.

Ека ЗгуладзеПерший заступник Міністра внутрішніх справ України
Згуладзе обіцяє, що до вересня по Україні запрацюють 62 оновлених центри МРЕВСказано 4 квітня 2015 р.Статус обіцянки: Не виконано

Щоправда, підготовчий етап створення нових сервісних центрів триває й досі. Фактично, ліквідовуючи МРЕВи, у МВС забувають виконати власну ж обіцянку. Так, перший заступник міністра Ека Згуладзе ще в квітні цього року обіцяла, що до кінця вересня у всіх регіонах України запрацюють 62 оновлених центри з надання адміністративних послуг, що належать до компетенції МВС. Але наприкінці вересня міністр внутрішніх справ Арсен Аваков повідомив, що на сьогоднішній день робота з перетворення старих МРЕВ на нові Сервісні центри тільки почалася.

Все йде за планом…

Радісну звістку про ліквідацію МРЕВів повідомив міністр внутрішніх справ Арсен Аваков. Слід зазначити, що МВС вже давно планує подібні заходи, однак на заваді постала низка обставин – зокрема, необхідність ухвалення відповідного законодавства, яке б дозволяло створення та визначало компетенцію нових Сервісних центрів.

Поки що міністр лише повідомив про скасування так званих довідок-рахунків – документу, який засвідчував право власності на певний автотранспорт та сам факт його комерційної угоди з купівлі-продажу. «Тепер при оформленні автомобіля в Сервісному центрі МВС продавцю й покупцю достатньо підписати договір купівлі-продажу в будь-якому Сервісному центрі України в присутності адміністратора, який засвідчить особистості учасників угоди на підставі їх документів. Засвідчить – безкоштовно», - повідомив Аваков подробиці нової процедури укладання угод.

Кабмін скасував використання довідок-рахунків при оформленні автомобілівУряд підтримав постанову міністра внутрішніх справ і скасував використання довідок-рахунків при оформленні автомобілів.

Саме довідка-рахунок була чи не останнім джерелом комерційних надприбутків у МРЕВ та спритних ділків. По-перше, сама довідка коштувала близько 500 грн. І це при тому, що собівартість виготовлення документу на спецбланках коштувала в десятки разів менше. По-друге, щоб продати/купити, авто громадяни часто зверталися до посередників, які за 1000 грн засвідчували особистості продавця та покупця й давали про це заповітну довідку-рахунок на номерному бланку встановленого зразка та виготовленого на державному поліграфкомбінаті. Цікаво те, що «ринкова ціна» довідки ніде не була вказана, однак у ДАІ без довідки-рахунку транспортний засіб не реєстрували.

Експерти та учасники ринку з продажу авто позитивно відреагували на такі нововведення. Безумовно, на вартість авто подібні речі не впливають, однак робота нових Сервісних центрів та відсутність корупційної складової значно спростить та пришвидшить процедуру оформлення автівок. Втім, досі виникає низка питань. Зокрема, й у працівників Сервісних центрів, і в нотаріусів (адже договір купівлі-продажу авто можна засвідчити й нотаріально) немає доступу до деяких баз даних. «Сервісний центр не має доступу до бази відчуження Мін'юсту! Як співробітник СЦ може оформити договір купівлі/продажу, не маючи інформацію від можливу заборону на відчуження (кредит, лізинг, заставу, борг)? Хто нестиме відповідальність, якщо потім авто в нового власника через суд відберуть назад? Нотаріус не має доступу до бази «Угон, СНД або Інтерпол» і не може перевірити перебивання номерів. Він оформить договір купівлі-продажу, новий власник віддасть гроші, а в Сервісному центрі у нього відберуть авто (яке перебуває в угоні або з перебитими номерами). Хто відповість?», – слушно зазначає гендиректор ВАІД Олег Назаренко.

Радіти зарано?

Наразі головні проблеми в організації роботи нових Сервісних центрів лежать у юридичній площині. Річ у тім, що поки Верховна Рада проголосувала за законопроект «Про сервісні послуги та Сервісні центри МВС» лише в першому читанні. Як відомо, під час підготовки до другого читання текст документа може зазнати значних змін.

Наразі ж законопроект пропонує визначити перелік сервісних послуг МВС, встановити, що розмір плати за надання послуг, у тому числі за скороченою процедурою, визначається урядом, закріпити перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги. Крім того, розмір плати за надання послуг повинен бути однаковим у всіх центрах, а сам закон діятиме з 1 січня 2016 року по 1 січня 2018 року, після чого функції з надання Сервісних послуг мають бути передані органам місцевого самоврядування.

Ліквідація ДАІ та МРЕВ: зміна вивісок чи боротьба з корупцією? ЕкспертиФахівці поділилися міркуваннями щодо рішення Кабінету міністрів України ліквідувати ДАІ та МРЕВ.

На допомогу реформі МВС були ухвалені 4 постанови Кабміну (№904, №905, №907, №908), що дозволяють запустити повноцінну роботу Сервісних центрів до ухвалення закону парламентом. Втім, навіть це не означає, що послуги посередників зникнуть з ринку оформлення автівок, адже досі невідомо за якою процедурою будуть надаватися номерні знаки, виготовлятимуться техпаспорти, надаватимуться довідки. Саме тут можуть знову виникнути спритні «бігунки», які за окрему плату допомагатимуть автовласникам оформити свій транспортний засіб.

Ще два важливих аспекти, які стануть наслідками ліквідації МРЕВ та довідок-рахунків. У першому випадку слід зазначити, що після ліквідації 228 МРЕВ, нових Сервісних центрів по всій Україні залишиться лише 64. Це призведе до укрупнення адміністративних підрозділів, що безумовно ускладнить логістичні витрати для громадян. Так, ще на початку 2015 року жителі Верховинського та Косівського районів Івано-Франківської області влаштували акцію протесту з вимогою не ліквідовувати МРЕВ у місті Косів. Адже тоді понад 4500 автовласників доведеться долати значні відстані для отримання тих чи інших документів у новому Сервісному центрі, який за планами МВС має запрацювати в одному із сусідніх районних центрів, або й лише в самому Івано-Франківську. Не важко здогадатися, що жителі інших регіонів також протестуватимуть проти таких дій влади.

Щодо скасування самої довідки-рахунку, то в підсумку це також може мати певну небезпеку для пересічного громадянина. Вона полягає в тому, що з ринку продажів авто можуть зникнути посередники, які працювали за відсоток від продажу транспортного засобу. «Домовитись» із Сервісними центрами про кількість укладених угод буде неможливо, тому перекупникам буде невигідно займатися своїм бізнесом. Адже відомо, що лише одна угода з продажу авто на рік не оподатковується, з кожної наступної доведеться сплатити 5% податку до Бюджету. Тож зайнятися продажами вживаних авто можуть автосалони, що зрештою призведе до підвищення вартості таких транспортних засобів для кінцевого споживача.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»