«Закрите» небо: до чого призведуть авіасанкції проти Росії?

Україна ввела санкції проти Російської Федерації, які включають у себе обмеження повітряного простору для низки російських авіакомпаній, у тому числі «Аерофлоту». У відповідь, російський уряд ввів у дію «дзеркальні заходи».

Нещодавно Рада з нацбезпеки України вирішила накласти санкції на ряд російських авіакомпаній. У п'ятницю, 25 вересня, уряд заборонив російським авіакомпаніям польоти в Україну. Потрапили до санкційного списку найбільші російські авіаперевізники, в тому числі «Аерофлот», «Трансаеро» та «Сибір». Заборона на польоти почне діяти вже з 25 жовтня.

За Крим

На такий крок українська влада була вимушена піти через те, що російські авіакомпанії продовжували літати українським небом до окупованого Криму. Ще у квітні 2014 року Європейська організація з безпеки аеронавігації «Євроконтроль» заборонила польоти до Сімферополя та Севастополя. Пізніше Державіаслужба навіть оштрафувала деяких авіаперевізників через ігнорування заборони та порушення повітряного простору України. Тож через недотримання вимог Рада нацбезпеки вирішила заборонити літати російським авіакомпаніям.

Симетрична відповідь: РФ закриває повітряний простір для українських авіакомпанійВ Міністерстві транспорту Російської Федерації ухвалили рішення про закриття повітряного простору країни для українських авіакомпаній.

Реакція російського уряду цілком очікувана: Мінтранс наказав Федеральному агентству повітряного транспорту (Росавіації) направити авіакомпаніям України в якості дзеркальних санкцій повідомлення про припинення використання повітряного простору Росії з 25 жовтня 2015 року, а вже 29 вересня українські авіаперевізники отримали листи про заборону.

Збитки на мільйони доларів

Заборона все ж таки не жартівлива. Щотижня лише «Аерофлот» за маршрутом Москва-Київ виконує 35 рейсів, а ще понад 20 авіаперевезень здійснює «Трансаеро» і 14 рейсів у «Сибіру». Але крім Києва, Росавіація літає й до інших міст України. Наприклад, «Аерофлот» виконує більше 20 рейсів на тиждень до Одеси, «Трансаеро» та «Сибір» літають туди по одному разу на тиждень. Ще сім рейсів на тиждень виконує авіакомпанія «Росія» за маршрутом Санкт-Петербург–Київ. Загалом, сукупна кількість рейсів до України сягає майже півтисячі на місяць. Але через дзеркальні санкції й українські авіаперевізники також не зможуть літати до Росії. А це ще приблизно 250 рейсів на місяць у різні міста Російської Федерації.

Прем'єр-міністр Арсеній Яценюк вважає, що рішення про закриття повітряного простору з українськоъ сторони було прийнято у відповідь на російську агресію, тому дзеркальні запобіжні заходи, що використала Росія, необґрунтовані. «Наші північні сусіди почали безпідставно погрожувати і запроваджувати «заходи» проти українських авіакомпаній. Хочу підкреслити: в міжнародних відносинах ключовий принцип – це принцип взаємності. Якщо росіяни думають, що вони таким чином будуть знищувати наші авіакомпанії, у них нічого не вийде», – сказав глава українського уряду.

Авіаперельоти для українців стануть дорожчими та тривалішими – експертСпеціаліст поділився міркуваннями про заборону на перельоти авіакомпаніям РФ над Україною, симетричну реакцію та наслідки.

Проте деякі авіаперевізники вже говорять про мільйонні збитки та подорожчання квитків. «Міжнародні авіалінії України» повідомили, що через закриття повітряного простору та припинення рейсів між РФ та Україною на плечі кожного пасажира буде перекладено приблизно 2 долари додаткових витрат. В цілому, раніше в МАУ зазначали, що припинення польотів до Росії призведе до зниження доходів на 42 млн дол. на рік. «Цифри, які озвучувалися раніше і варіювалися від 35 млн доларів до 42 млн доларів, – це цифри недоотриманого МАУ прибутку від рейсів у РФ, без урахування наших витрат. Якщо розділити ці збитки в 10 млн дол. на 5 млн пасажирів, що перевозяться МАУ за рік, умовне «завантаження» на одного пасажира для компенсації цих витрат складе як мінімум 2 дол. Тобто закриття повітряного сполучення між країнами неминуче призведе до подорожчання авіаквитків», – сказала корпоративний прес-секретар МАУ Євгенія Сацька та зазначила, що хоча й збитки від санкцій чималі, проте МАУ не вважає їх критичними для авіакомпанії. Крім перевізників, постраждають і аеропорти. Наприклад, Бориспіль не дорахується 300 тис. пасажирів на рік, а збитки «Аероруху» складуть приблизно 150 млн доларів на рік.

Однак з точки зору українських міжнародних авіаліній російська заборона може виявитися навіть стимулюючою. Наприклад, більше половини пасажирів рейсів до Москви їдуть транзитом до Європи та США. А це означає, що та ж МАУ зможе перевозити більше людей до кінцевого пункту і заробляти значно більше грошей.

Втім, і в Росії, і в Україні розуміють, що заборону обійти можна. За допомогою альтернативних авіахабів можна буде дістатися й до Москви, й до Києва. Так, з метою польотів до Києва/Москви можуть використовуватися аероперевізники Білорусі, Туреччини, Молдови, Польщі тощо. Проте всі маршрути іноземних авіакомпаній розраховані на пересадки у Ризі, Стамбулі, Кишеневі чи Мінську, а значить, займатимуть більше часу та коштуватимуть дорожче.

Погано всім

Експерти кажуть, що від санкцій на повітряний простір постраждають обидві країни. З точки зору абсолютних показників більше постраждає Російська Федерація, але лише через те, що виконувала три чверті від усіх перевезень між Україною та РФ. Тож рішення Ради нацбезпеки з точки зору економіки матиме негативні наслідки.

Україна оштрафувала російські авіакомпанії на 600 млн гривеньМіністерство інфраструктури за порушення російськими авіакомпаніями українського повітряного простору виписала штрафів більш ніж на 600 млн гривень.

«Російські авіакомпанії перевозили більше пасажирів. Це близько 70% від усіх перевезень. Тому в такому сенсі більше постраждають росіяни, ніж ми. Але ж треба дивитися комплексно: за перевезення отримують гроші не лише авіакомпанії, а ще й, наприклад, аеропорти, а це не менше 10-15% прибутку. Слід зазначити, що лише в аеропорту «Бориспіль» близько 15% пасажирів з рейсів РФ, це понад 1,5 мільйони пасажирів. Недоотримає 150 мільйонів доларів і «Аерорух», який обслуговує перельоти», – зазначає в коментарі «Слову і Ділу» головний редактор авіаційного порталу «Авіабаза» Богдан Долінце.

Підтримує таку думку і колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава. За його словами, якщо говорити про питому вагу наслідків у доходах, то від прийнятого рішення більше постраждають українські авіалінії. «Наслідки абсолютно негативні, особливо для України, оскільки це призведе до зменшення кількості робочих місць в аеропортах. Крім того, Україна недоотримає валютну виручку за такий вид діяльності. Тож можна сказати, що впроваджувати ці санкції було абсолютно непотрібно», – підсумував експерт.

Анастасія Оратовська, спеціально для «Слово і Діло»