Податкова реформа-2015: жити стане краще?

Читать на русском
3 вересня Міністерство фінансів презентувало своє бачення реформи системи оподаткування в Україні. «Слово і Діло» спробувало розібратися, що зміниться в законодавстві.

Наприкінці минулого тижня Міністерство фінансів нарешті представило свій варіант реформи оподаткування. Після безлічі здогадок і витягування інформації з різних джерел українськими медіа стало відомо, що Яресько пропонує досить просту формулу: все по 20. Тобто основні податки зі ставкою в 20%. Але простою вона здається лише на перший погляд.

Двадцять туди, двадцять сюди

Основна проблема української податкової системи полягає в надмірному навантаженні як на бізнес, так і на громадян. Питання реформування назрівало вже давно, а після того, як цього року в тінь пішло більше половини економіки, в Мінфіні вирішили, що вже час щось із цим робити. Мету поставили у відомстві амбітну: створити такі умови, за яких платники податків захочуть працювати «по-білому». Як це зробити – довго обговорювали та вирішували, й «народили» таку схему: 20% ПДВ, 20% ПДФО, 20% податок на прибуток і 20% єдиний соціальний внесок.

Хто наповнює український Бюджет? Топ-100 платників податків УкраїниСеред 100 найбільших платників податків України – енергетичні підприємства, тютюнові, транспортні, металургійні й гірничозбагачувальні компанії, а також банки, пивоварні та мобільні оператори.

У Яресько вважають, що податки «все по 20» можуть вивести з тіні чверть бізнесу та навести лад у грошових надходженнях до казни. Так, лише за рахунок 20-відсоткової ставки податку на доходи фізичних осіб Держбюджет може отримати додаткові 25,2 млрд грн. Ліквідація спецрежиму ПДВ дасть ще 11,3 млрд грн. І 9,8 млрд грн може дати підвищення ставки ПДВ до 20% для фармацевтики. Крім того, майже 7 млрд гривень може осісти в місцевих бюджетах за рахунок податку на нерухомість, житлову і комерційну (+3,4 млрд грн), податку на транспортні засоби класу «люкс» (3,1 млрд грн). При цьому зниження ставки ЄСВ до 20% потягне за собою втрату Бюджетом 72,3 млрд грн. Втім, зниження єдиного соціального внеску – чи не єдина можливість вивести зарплати з тіні.

Мінус для населення

В принципі, нова схема оподаткування виглядає доволі непогано. Якби не кілька фундаментальних «але», які протягом усього часу розробки законодавства хвилювали експертів.

По-перше, Міністерство фінансів пропонує скоротити кількість груп у системі спрощеного оподаткування. Загрожує це остаточним знищенням малого бізнесу. За фактом, скасування третьої групи «єдинщиків» змусить не тільки платити великі й непомірні для таких підприємців податки, а й утримувати в штаті... бухгалтера. При цьому, саме в цій групі найчастіше найманих працівників і не було. Традиційно в третій групі «сиділи» українські IT-фахівці, які залишалися в країні завдяки лояльному податковому навантаженню. «Буду тепер переїжджати, – розповідає «Слову і Ділу» «айтішник» Денис. – Раніше я в Україні залишався, тому що вигідно було. У Європі та Азії зарплати набагато вищі, але й високі податки. А тепер, якщо таке законодавство ухвалять, чистими грошима вийде однаково – що тут, що на Заході. Так навіщо сидіти в гірших умовах тут, якщо без фінансових втрат можна жити, наприклад, у Європі?».

Чекає на українців й інший сюрприз: підвищення ставки ПДВ на ліки з 7 до 20%. А це означає, що ціни в аптеках, які й без того космічні, стануть ще вищими. Доведеться розкошелюватися й за нерухомість. 25 тис. грн на рік українці сплачуватимуть за квартири і будинки понад 350 кв. м і 500 кв. м відповідно. І до 3% мінімальної зарплати за кожен квадратний метр – за всю іншу нерухомість. Скасовуються пільги на оподаткування комерційної нерухомості та складів, а власники «люксових» авто щорічно будуть віддавати до казни ще 25 тис. грн. Крім того, протягом наступних п'яти років підвищуватиметься акциз на тютюн і алкоголь до рівня європейських.

Головний же плюс для пересічних громадян відтерміновано до 2018 року. Вже за три роки в Мінфіні планують об'єднати податок на доходи фізосіб і єдиний соціальний внесок. Сягнути новий податок повинен тих самих 20%.

Експертна думка

Експерти відреагували на запропоновану урядом реформу скептично. Ще під час розробки документа громадськість скаржилася, що Мінфін не радиться з нею. В результаті після презентації Кабмін піддався шквалу критики. Головна претензія, по суті, спільна: для виходу зарплат з тіні зниження навантаження на них недостатньо, в результаті зменшення ЄСВ утворюється величезна діра в Пенсійному фонді, яку перекривати нічим.

З 2016 року запровадять єдину податкову звітністьМіністр фінансів України Наталія Яресько заявила, що з 1 січня 2016 року буде запроваджена єдина податкова звітність.

«Питання в тому, які джерела покриття дефіциту, оскільки у нас же Пенсійний фонд – це майже другий Держбюджет, і невідомо, з яких джерел його покриватимуть. У Грузії була така ситуація, що у них фактично не було пенсійного забезпечення, і була спроба налагодити це на солідарному рівні. У нас є необхідність детінізації бізнесу, але тут питання покриття дефіциту в ПФ на рівні простої математики. Якщо це буде дискредитовано, то повернутися до нормальної системи буде складно», – розповів у коментарі «Слову і Ділу» економіст Борис Кушнірук.

Інший експерт вважає, що після подібної податкової реформи в країні нічого не зміниться. «На мою думку, жоден уряд, у тому числі й цей, в частині податкової реформи не робить найголовнішого. По-перше, необхідно розподіляти прибуток на персоніфікований і корпоративний. По-друге, як у всіх розвинених країнах, персоніфікований податок повинен бути ще й прогресивним: чим більше заробив, тим більше платиш податку. Зараз же діє пропорційна ставка оподаткування на всіх. Справжня податкова реформа буде тільки тоді, коли Кабмін запровадить саме цей поділ», – упевнений економіст Юрій Буздуган.

Анастасія Оратовська, спеціально для «Слово і Діло».

ПІДПИСУЙТЕСЬ У GOOGLE NEWS

та стежте за останніми новинами та аналітикою від «Слово і діло»
Поділитися: