Сумна перспектива: платні дороги, підвищення паливного акцизу та старі ями

У Міністерстві інфраструктури України не можуть знайти достатньо коштів навіть для проведення ямкового ремонту українських доріг. Вирішити проблему хочуть за допомогою додаткових поборів.

В Україні 50 тисяч кілометрів доріг державного значення. У Міністерстві інфраструктури кажуть, що на їх ремонт потрібно щорічно витрачати від 50 до 100 млрд гривень. При таких капіталовкладеннях у відомстві сподіваються вирішити гостру проблему доріг вже за 5-10 років. Тим не менш, на ямковий ремонт доріг в Україні в цьому році було виділено тільки 1,7 млрд грн.

Ями на ямах

Мінінфраструктури постійно скаржиться, що грошей не вистачає навіть на ямковий ремонт доріг. З виділених на ремонт 1,7 млрд грн на сьогодні витрачено вже 1,2 млрд грн. Але для кардинальної зміни ситуації на українських дорогах цього вкрай мало. «Це менше 10% від того, що необхідно для того, щоб зробити ямковий ремонт. Тобто виділили грошей, яких не вистачає навіть на так званий ямковий ремонт. Тобто кардинальні зміни було важко зробити», – виправдовується очільник Міністерства інфраструктури Андрій Пивоварський.

На його думку, змінити ситуацію з фінансуванням дорожньої галузі може створення цільового дорожнього фонду, який буде наповнюватися за рахунок надходжень від сплати акцизу на паливо. «Якщо буде створено державний цільовий фонд, за нашими розрахунками, до 40 млрд грн може потрапити до цього фонду, з яких приблизно 26 млрд можна буде використовувати на дороги державного значення. Решта грошей піде на дороги місцевого значення», – повідомив він.

Пивоварський зазначив, що розподіл коштів з цільового фонду відбуватиметься в наступному порядку: 35% – на місцеві дороги, 65% – на дороги державного значення. «У разі ухвалення закону про державний дорожній фонд у нас чітко буде визначено, що всі гроші від акцизу, який збирається державою за імпортоване паливо, йдуть у цільовий державний фонд. Ми знову ж з колегами з транспортного комітету вже завершили обговорення даного законопроекту, вже прописали формулу, яким чином відбуватиметься розподіл грошей цільового фонду. Приблизно 35/65 буде. 35% – на місцеві органи влади, 65% – на дороги державного значення. Формули передбачають, що розподіл буде автоматичним», – зазначив міністр.

Ціни вище

Акциз на паливо, який хочуть направляти до цільового фонду, є основним джерелом наповнення бюджету на дорожнє господарство. Сьогодні цей податок становить 100 євро з кожної тонни імпортованого дизельного палива, 200 євро – з бензину. Враховуючи 5% місцевий податок на товари на АЗС, здавалося б, цих грошей цілком вистачило б на проведення ямкового ремонту по всій країні. Але якимось чином до «Укравтодору» кошти в таких кількостях не доходять.

В цілому ж бюджет «Укравтодору» становить приблизно 24 млрд гривень на рік, але більша частина цих коштів йде на оплату боргів. «З них 19 млрд грн піде цьогоріч на погашення узятих у минулому кредитів і відсотків за ними. Тому на дорожнє будівництво грошей практично немає», – розповів перший заступник міністра інфраструктури України Володимир Шульмейстер.

Єдиний вихід, який знайшли в Міністерстві інфраструктури, – підвищувати акцизний збір. «Зараз частка акцизів у вартості палива на АЗС в Україні не перевищує 20%. Це найнижчий показник серед країн, які нас оточують. Ми порівняли акцизи в країнах Європейського Союзу, Білорусі, Росії. Там їх частка у вартості бензину на АЗС – від 35% до 50%. Я особисто вважаю, що у нас цей податок можна було б поступово підвищувати», – сказав глава дорожнього департаменту Міністерства інфраструктури Роман Хміль.

Платні дороги

Інше джерело виправлення ситуації зі станом українських доріг знайшли в платних автострадах. Так, українські дороги можуть стати платними для важких вантажівок. У Мінінфраструктури вважають, що паливний акциз не в змозі перекрити шкоди, що завдається перевантаженими фурами.

«На сьогодні фури вагою понад 12 тонн не покривають акцизом той збиток, який наносять дорозі. Справедлива доплата з фури загальною масою до 40 т – близько 3 грн/км, понад акциз. Тому потрібно вводити плату за проїзд фур загальною масою понад 12 тонн», – заявив Хміль.

За його словами, зараз 75% зборів від паливного акцизу по Україні приносять водії легкового транспорту та автобуси. А ось збиток на 80% наносять вантажівки вагою від 12 до 40 тонн. «Саме тому ми вирішили, що замість підвищення акцизу на бензин для всіх, справедливо буде ввести плату за проїзд з вантажівок загальною масою понад 12 тонн, як це давно вже зробили в інших країнах», – зазначив чиновник.

За словами міністра інфраструктури пілотний проект з габаритно-вагового контролю фур на дорогах запустять у трьох областях вже цього року. Який фінансовий результат дасть таке нововведення – поки невідомо.

Залити бетоном

Раніше в Міністерстві інфраструктури анонсували зміну матеріалу будівництва автодоріг. У Пивоварського стверджували, що якщо зробити дороги бетонними, то можна буде істотно заощадити на їх вартості. «Вирішення питання ми бачимо в будівництві бетонних доріг за рахунок внутрішнього резерву держави, оскільки асфальтові дороги, які будуються в державі сьогодні, це мінімум 70% імпортної складової. У бетонних дорогах пропорція буде дзеркально іншою. Ми віримо, що їх експлуатація буде набагато вищою, ніж асфальтових», – сказав він.

Але вже за півроку від цієї ідеї вирішили відмовитися. Мовляв, заливати бетоном у 10 разів дорожче. «Можна, звичайно, побудувати дорогу, яка витримає і 60-100 тонн, але це буде по суті та вартість злітно-посадкової смуги в аеропорту. Коштувати це буде в 10 разів більше, ніж зазвичай і не окупиться. Навіть європейці такі дороги не будують, а у нас в Україні інтенсивність руху на дорогах у 2-3 рази нижча, ніж в Європі, тобто окупність гірша», – повідомив Хміль.

Цікаво, але введення габаритно-вагового контролю автомобілів все-таки не скасує підвищення паливного податку. Згідно з проектом «Дорожньої карти розвитку дорожньої галузі на період 2015-2017 років», наступного року Міністерство інфраструктури планує підняти ставку акцизу на паливо, а в 2017 році – запровадити плату за проїзд вантажного транспорту вагою понад 12 тонн.

Але навіть притому, що ремонт українських доріг знову цілком і повністю перекладуть на плечі водіїв, на хороші дороги в країні сподіватися все ще не доводиться. А якийсь просвіт асфальту в нескінченних ямах автомобільних шляхів в Україні повинен був з'явитися з ухваленням закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо співфінансування ремонту доріг державного значення», згідно з яким місцеві бюджети можуть брати участь у фінансуванні ремонту доріг державного значення. Але, як це часто буває в Україні, не так сталося, як гадалося.

Анастасія Оратовська, спеціально для «Слово і Діло»