В омані «гречкових водоспадів»: коли вдасться побороти підкуп виборців?

Передвиборна кампанія на довиборах у 205 окрузі в Чернігові підняла одне з найголовніших питань – чи будуть покарані кандидати та їхні команди за підкуп виборців?

Суспільний резонанс, який спричинила передвиборча кампанія на довиборах у 205 мажоритарному окрузі в Чернігові, в черговий раз стосувався головного питання – чи будуть покарані кандидати та їхні команди за використання «брудних» політичних технологій. Мова йде, передовсім, про підкуп виборців.

За свідченнями спостерігачів від авторитетних громадських організацій, які слідкували за перебігом передвиборчої кампанії у Чернігові, команди основних конкурентів по округу – Геннадія Корбана та Сергія Березенка – в той чи інший спосіб використовували технології з підкупу виборців. Одні роздавали продуктові набори, інші – конверти з грошима. Нібито довести ці припущення складно, проте при бажанні факти використання «брудних технологій» можна було б із легкістю зафіксувати. Про це є відеосюжети, свідчення очевидців, розслідування журналістів, докази від громадських активістів та інших кандидатів по округу.

Зрештою, суди теж не помітили нічого підозрілого у процесі передвиборчої агітації кандидатів. Так, 22 липня, за кілька днів напередодні голосування, суд міста Чернігова відхилив позов від партії «Демократичний альянс» щодо наявності фактів підкупу виборців командою Сергія Березенка. Щодо роздачі продуктових наборів командою пана Корбана, то в даному випадку взагалі жодних проблем із законом – ЦВК лише винесла попередження одразу 54-м кандидатам «про невідповідність їхніх дій виборчому законодавству». В МВС повідомили про відкриття 14 кримінальних проваджень щодо підкупу виборців, проте навряд чи даний факт вже якось вплине на результати виборів.

Увесь час, поки у Чернігові тривали передвиборчі бої без правил, Президент грав у мовчанку. Тільки після перемоги кандидата від пропрезидентської партії БПП Сергія Березенка на довиборах у Чернігові, Президент Петро Порошенко виступив із гучними заявами щодо необхідності вирішення проблеми із підкупом виборців.

Передвиборна кампанія на довиборах у 205 окрузі в Чернігові підняла одне з найголовніших питань – чи будуть покарані кандидати та їхні команди за підкуп виборців?

«Брутальна цинічна роздача гречки, ігнорування та «наїзди» на правоохоронні органи. Окремі кандидати відчували свою безкарність. Ми всі спільно маємо не допустити таких речей», - заявив пан Порошенко під час зустрічі з експертами громадянського суспільства з питань виборів. Крім того, Президент запросив представників громадськості до спільної розробки законодавчих кроків, які б допомогли уникнути подібних порушень зокрема і на місцевих виборах 25 жовтня. Однак, експерти так і не почули, що зараз заважає покарати винних у підкупі виборців. Адже відомо, що всі законодавчі підстави для цього існують, більш того минулого року парламент посилив відповідальність кандидатів за підкуп виборців. «Пропозиція, обіцянка або надання виборцю неправомірної вигоди за вчинення або невчинення будь-яких дій (відмова від голосування, голосування більше одного разу, передача бюлетеня іншій особі) - карається штрафом від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, виправними роботами або обмеженням волі на строк до 2 років», - йдеться у законі «Про внесення змін до Кримінального кодексу (щодо посилення відповідальності за порушення виборчих прав громадян)», який восени 2014 року підтримали 233 народних депутата.

Експерти зазначають, що сам підкуп виборців в основному здійснюється у непрямий спосіб, тобто за рахунок безкоштовної роздачі «подарунків» - це можуть бути і продуктові набори, і різноманітні предмети для побуту. Рідше виборців підкуповують реальними грошима: для цього потрібно ще створити мережу так званих «агітаторів», які підписуватимуть спеціальні «соціальні контракти» із кандидатами. Наявність таких «договорів» у виборця при виконанні певних умов – чи то голосування із фіксацією результатів, чи то знаходження нових «агітаторів» серед своїх знайомих, родичів – можуть бути ґарантією відповідної оплати за надані послуги. «Законодавство передбачає, що підкуп – це надання товарів і послуг за заниженими цінами або безоплатно, яке супроводжуються закликами голосувати «за» чи «проти» конкретного кандидата, або просто зі згадуванням його імені. Участь іменних благодійних фондів у агітаційній кампанії теж є порушенням. У наших моніторингових щомісячних звітах, котрі ми почали публікувати ще до початку кампанії - із квітня, фігурують 50 благодійних фондів, які приймають опосередковану участь у виборах», - розповідає про реалії передвиборчої боротьби у Чернігові координатор громадської мережі «Опора» Ольга Айвазовська.

При цьому, політтехнологи вказують на неконструктивність та занадто високу ціну такого роду «політичних технологій». Крім того, сама кількість виборців, які взяли участь у виборах, говорить про неефективність подібних брудних політичних війн між кандидатами і свідчить про значний відсоток розчарованих таким розвитком подій серед мешканців міста Чернігів. Явка виборців склала всього 35,32%, що означає лиш одне: якщо кандидатам і вдалося спокусити виборців будь-якими методами підкупу, то решта – більша частина мешканців округу – зрозуміла справжню потворну сутність усіх бажаючих отримати мандат за будь-яку ціну.

А ціна 1 голосу на виборах у 205 окрузі справді вражає: за підрахунками експертів, всього кандидатам вдалося охопити методами прямого і непрямого підкупу понад 40 тисяч жителів Чернігова. «Ціна одного голосу на виборах у Чернігові стала ірраціональною. За підрахунками політтехнологів, на один голос виборця з урахуванням тих витрат, які були покладені в рамках двох кампаній Сергія Березенка та Геннадія Корбана, було витрачено 1000-1200 євро (близько 24-29 тис. грн.). Причому група «Приват» витратила більше. Кампанія Корбана перевалила далеко за 5 млн доларів. Це рекордний показник вартості одного голосу за всі виборчі кампанії. Але в підсумку і президентська команда, і група «Приват» програли», - розповів про приблизні підрахунки вартості 1 голосу виборця політолог Андрій Золотарьов.

На жаль, підкуп виборців однозначно займатимуться в інших регіонах України вже під час кампанії до місцевих виборів. Для цього є усі передумови – зневіра громадян у справедливості самого інституту виборів за нинішніх обставин, зубожіння, бажання кандидатів не перейматися смислами і програмами, а просто «засіяти і купити» округ. «Мінімальний рівень пенсій у всіх один, і якщо ця технологія свого часу успішно працювала в Києві й, відповідно, багатших регіонах, то вона може працювати в усіх регіонах. Але, безперечно, це отримали ми дуже хороший сигнал не лише для Чернігова, але й для всієї України. Тому що ці вибори вийшли далеко за межі 205 округу, і я думаю, що рівень обурення і в Запоріжжі, і в Херсоні, і в Харкові був так само надзвичайно великий», - вважає голова Комітету виборців України Олексій Кошель. Щоправда, зміни можливі лише в тому випадку, якщо правоохоронні органи знайдуть винних у підкупі виборців, а суди доведуть їхню вину і призначать відповідне покарання.

Аби попередити подальші «гречкові рецидиви» по всій країні, експерти пропонують ще до місцевих виборів розробити відповідний законопроект, в якому б чітко вказувалося, що в себе включає поняття «підкуп виборців». Зокрема, експерти КВУ внесли пропозицію включити в поняття «підкуп виборця» надання неправомірної вигоди виборцеві благодійними фондами, громадськими організаціями, які мають назви, співзвучні з назвами партій-суб'єктів виборчого процесу, кандидатами, або використовують таку ж комбінацію позначень (слова, букви, цифри, образотворчі елементи, комбінації квітів), що використовує партія-суб'єкт виборчого процесу або кандидат при передвиборній агітації.

Для вирішення питання із підкупом виборців не менш важливою є і роль Центральної виборчої комісії. Втім, експерти наполягають, що ЦВК – лише організатор виборів, а повноваження щодо покарання кандидатів за неприпустимі методи боротьби за голоси виборців потрібно надати іншим інституціям влади. Наприклад, створити тимчасовий орган при Антикорупційному бюро чи Національному бюро із протидії корупції, або надати більше повноважень ГПУ чи створити спеціальний відділ у слідчих структурах МВС. Звичайно, усі ці методи запобігання «гречковим водоспадам» під час передвиборчих перегонів можуть і не подіяти, якщо суди не будуть карати винних. Втім, нинішнім «елітам» важливо зрозуміти: без наведення ладу у виборчому процесі українці можуть дуже швидко радикалізуватися. Варто лише згадати, що себе фальсифікації та «брудні технології» стали приводом для подій Помаранчевої революції у 2004 році. Щоправда, наслідки акцій протесту у нинішніх умовах з приводу несправедливості під час виборчих перегонів можуть мати значно сумніші результати. Безумовно в Україні знайдуться політичні гравці, які бажатимуть скористатися поствиборчим невдоволенням громадян вже цієї осені.

Олександр Радчук, спеціально для «Слово і Діло»